FARSUND: — Jeg skjønner ikke hvorfor de skal gå så tett på land. Skjer det noe i dårlig vær kan tiden bli for knapp før vi får hjulpet, og de treffer kysten, sier skipper på redningsskøyta «Ægir», Tor Hugo Johansen.Han har jobbet i over 30 år om bord på redningsskøyta som er stasjonert i Farsund og Mandal. Han har aldri opplevd maken til dramatikk på så kort tid som de siste to ukene:5. mars kommer «Fjord Champion» i brann utenfor Søgne. «Ægir» prøver å holde tankskipet unna land, men får selv tauverk i begge propeller og er uhyre nær ved selv å treffe fjæresteinene. «Ægir» må taues til verksted for reparasjoner.16. mars får kjemikalietankeren «Listraum» motorhavari utenfor Lista og må taues inn til Farsund av «Ægir». Båten var bare to nautiske mil fra land da redningsskøyta kom til.17. mars får lasteskipet «Randefoss» motorproblemer. Ti minutter før «Ægir» kommer fram får de start på maskinen igjen. Da er skipet kun 0,6 nautiske mil fra land. Det går for egen maskin til Flekkefjord.- Det er ren og skjær flaks at været har vært så godt i de to siste tilfellene at vi ikke har fått noe nytt havari mot kysten av Lista. I begge tilfeller kunne det gått riktig galt om sterk vind hadde stått mot land, sier skipper Johansen. For stor trafikk

Mannskapet er mektig slitne etter havariet og nesten-havariene. «Ægir» er eneste redningskøyte mellom Egersund og Arendal, og skal passe på sørlandskysten. - Jeg lurer på om folk og myndigheter vet hvilken kolossal trafikk som er langs denne kysten, både av oljetankere, lastebåter, fiskebåter og ferjer. Og det uten noen form for beredskap utover «Ægir», sier Johansen.I likhet med mange andre er også mannskapet på «Ægir» kritisk til at det ikke er noen slepebåter i beredskap langs sørlandskysten, slik det for eksempel er i Nord-Norge. - Slik er det, selv om trafikken her i sør sikkert er ti ganger større enn i nord, sier Johansen.Likevel påpeker han at det finnes slepebåter både i Farsund og Kristiansand. - Riktignok er disse ikke i beredskap, men vil ofte være mulig å få ut ved behov. Uansett kan vi ikke ha slepebåter på hvert et nes, sier skipperen. Lenger til havs

Han mener derfor at den mest effektive metoden for å sikre kysten bedre er å sørge for at storbåt-trafikken går lenger til havs, slik at det er mulig å reagere før de eventuelt treffer land.- Nå på torsdag var det snakk om svært kort tid før «Randefoss» ville truffet land. Den var i fri drift bare 0,6 nautiske mil fra land da de fikk start på motoren igjen. I dette tilfellet var det fint vært og vi kom raskt på plass. Men i dårlig vær og hvis de ikke hadde fått i gang maskinen, kunne dette endt i fjæresteinene, mannskapets liv hadde vært i fare og Lista blitt tilsølt av olje, påpeker Johansen.Han mener dessuten at myndighetene skal kunne ha en beordringsrett overfor slepebåter for raskt å få dem ut i akutte tilfeller. - Jeg mener også at det må lages et system som sikrer at kapteinene på skip i nød faktisk tar imot hjelp og ikke tenker økonomi i en slik situasjon, sier Johansen. Han trodde først det var fleip da meldingen om nok en lastebåt i fri drift kom torsdag kveld.De er tre om bord på «Ægir» og har sjelden sett så mye fram til avløsning som kommende tirsdag, da friuker venter. - Det har gått i ett. I tillegg til disse akuttoppdragene har vi loskjøring både dag og natt her i Farsund, sier styrmann Jan Adolfsen. Han forteller at mannskapet på det verste ikke fikk sove på halvannet døgn og at det nesten ikke var mulig å få spist heller.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no