LYNGDAL: — Antall vogntog på europaveiene i landsdelen har de siste årene økt fire ganger så mye som annen trafikk. Veksten er så stor at det nå bør gjøres nye framstøt for å få en større del av godstransporten over på jernbane og eventuelt båt.Det sier Karl Sigurd Fredriksen i strategistaben i Statens vegvesen region sør.Leder av den samme strategistaben, Tore Kaurin, er overbevist om at veksten i trailertrafikken bare vil fortsette. Han tror den nye E 39 mellom Kvinesdal og Lyngdal som står ferdig neste høst vil bidra til dette. Mindre gunstig for trailertrafikken vil det jo ikke være å kjøre på E 18 når strekningen Grimstad - Kristiansand fra 2009 vil få 30 kilometer sammenhengende firefelts vei.Det er mange grunner til at Statens vegvesen er bekymret over den kraftige økningen i antall tyngre kjøretøyer. Ulykker der vogntog er innblandet kan bli fatale, lastebilene forurenser, virvler opp mye støv, bråker og gir stor slitasje på veiene. Øker 10 prosent årlig

I perioden 1998 til 2004 har antall tyngre kjøretøyer på E 39 og E 18 gjennom Agder-fylkene økt med gjennomsnittlig 10 prosent hvert eneste år. Økningen er størst for store vogntog og semitrailere.Fylkessekretær i Trygg Trafikk i Vest-Agder, Liv Falkum, sier at det er en klar sammenheng mellom trafikktetthet og antall ulykker. - Da det for noen år siden var en del trailerulykker ble en del av de verste ulykkessvingene rettet ut. Det har kanskje hjulpet noe, men for å gjøre det tryggere å ferdes på veiene bør en større del av godstransporten over på bane, sier hun.Informasjonssjef Egil Otter i Norges Automobilforbund sier at sørlandske hovedvei fremdeles på en rekke strekninger ikke er dimensjonert for så stor trailertrafikk.- Det er små marginer når personbiler passerer 40 tonn tunge vogntog med bare centimeters klaring mellom sidespeilene. Jeg forstår godt at mange bilister føler seg utrygge i møte med de mange trailerne, sier Egil Otter. Ble nektet togtransport

Like over fylkesgrensen mellom Vest-Agder og Rogaland på Moi i Lund kommune, ligger vindusprodusenten NorDan. For tre år siden måtte bedriften slutte å motta og sende sine varer med tog fordi togene ikke lengre vil stoppe.- Det virker litt rart at til sammen 75 trailere ut av fabrikken og nesten like mange inn hver eneste uke ikke skulle være et stort nok volum til å få sendt varene direkte med tog, sier transportleder Bjørn Harry Ulvang.Salgs- og markedsdirektør Knut Brunstad i Cargo Net (tidligere NSB Gods) sier at bygging av ny godsterminal på Alnabru vil gjøre det enklere å ta imot en større del av godstransporten.- Det har også vært en solid vekst i godstransport med tog i Norge de siste par årene. I fjor hadde vi en vekst for hele landet på hele 18 prosent, og Cargo Net transporterte 400.000 godscontainere med tog i Norge, sier Knut Brunstad.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no