KRISTIANSAND : Industridesigner Kathinka Dysthe holder sin første separatutstilling i Artpilot på Odderøya. I galleriet som holder til i en vakker villa ved Bendiksbukta, har hun blant annet dekket et bord med vinglass og porselenstallerkener som ble designet til kronprinsparets bryllup for tre år siden.Dysthe har spesialdesignet glassene som er produsert ved Magnor Porselensfabrikk. Porselenet er designet av Eli Oftedal Sømme og produsert ved Figgjo. Utstillingen som åpner i dag, viser også hele vinglass-prosessen — fra skisse til ferdig produkt. Hun viser også serier som «Kaktus» (vase, bolle og fat), «Anemone» (vase og fat) og «Flamingo» (fat). - Jeg stiller også ut noen spennende veggsmykker og fotokunst basert på lysets refleksjon i glass. Fotografiene viser at jeg er opptatt av øyeblikkets mystikk. Det vakre som plutselig dukker opp, sier hun.Kathinka Dysthe er opptatt av formuttrykk. Hun driver med såkalt myk industridesign der de etiske verdiene er veldig viktig.- Produktene jeg designer skal uttrykke noe, men skal samtidig passe inn i et produksjonsapparat. Tingene må ikke bli for dyre. De må være salgbare. Det er det som skiller kunsthåndverkere og industridesignere, sier hun.Dyste driver sitt eget designfirma sammen med Even Wøllo, OS2 Industridesign.- Å drive for seg selv gir mulighet til å være mer formgiver og mindre selger, påpeker hun.Hun har utdannelse fra Møbel & Interiør, BHKS Bergen og fire og et halvt års utdannelse med diplom fra Institutt for Industridesign SHKS. Hun er innkjøpt av Kunstindustrimuseet med dekor for Frognerseteren Restaurant og har blant annet deltatt på Form -97 med vinglasserien «Bris».Kathinka Dysthe er bosatt i Bærum, men har familierøtter til Sørlandet. Hennes far, Sven Ivar Dysthe, er en kjent norsk industridesigner. Hun tilhører den første generasjon industridesignere som bruker data som verktøy i produktutviklingen.- Det gir flere fordeler, blant annet kortere utviklingstid, forklarer hun.Hun mener at design er viktig fordi det understøtter jeg-et og skaper identitet.- Jeg føler at nordmenn flest er blitt mer bevisst på design og estetikk. Fra min posisjon opplever jeg at design stadig blir viktigere. Det er vel snakk om en modningsprosess, sier hun.I konkurranse med produsenter blant annet i fjerne Østen, er designen med på å gi produkter egenart.- Magnor kan for eksempel ikke konkurrere på pris med et IKEA-glass til 25 kroner. Derfor vris produksjon og fokus mer og mer mot kunstproduksjon, sier Kathinka Dysthe.