KRISTIANSAND: — Dette er det største prosjektet kommunen har hatt som omfatter så mange mennesker over så lang tid, sier skolesjef Marie Føreland.I løpet av de kommende tre årene skal alle lærerne i grunnskolen gjennomgå kurs for å forstå hvor viktig norsk og matematikk er som verktøy for barn og unges læring på mange fagområder. - Vi skal ha fokus på hva som er det vesentlige for barns utvikling i lesing, skriving og matematikk. Det nye er at vi legger så stor vekt på læringsstrategier, sier Føreland.Pedagogisk Senter har lagt et løp for alle elever fra 1.-10. klasse for å stimulere lysten til å lære å lese og regne. I disse dager mottar alle skolene hvert sitt eksemplar av «Kristiansand tar ordet - Regn med Kristiansand!», som den treårige satsingen innen lesing, skriving og matematikk heter.Målet er at programmet skal munne ut i en ny kommunal standard på de tre områdene.- Den nasjonale læreplanen sier hva vi skal gjennomgå, men sier ingen ting om hvordan vi skal gjøre det, eller hvordan man skal forholde seg til lesing og skriving som verktøy. Det ønsker vi å lage kommunale standarder for, forklarer Føreland.- Vi lager et opplegg for å sikre oss at vi skal nå alle 10.000 elever i grunnskolen i samtlige fag, forteller hun.Målet er blant annet å redusere antallet barn og unge som ikke kan lese og skrive.En undersøkelse fra i fjor i 2.- og 7. klassene avslørte at 12 prosent av elevene ikke kan lese og skrive såpass at de har nytte av det.- Gjennom å lage en systematikk rundt opplæringen skal vi få ned dette tallet. Samtidig ønsker vi også å stimulere de som er flinke til å komme enda lenger, sier Føreland.Hun har fått midler til kvalitetsutvikling fra Utdannings- og forskningsdepartementet til prosjektet, som skolesjefen årlig bruker cirka fire millioner kroner på. I tillegg kommer innsatsen som gjøres ved hver enkelt skole.Innen tre år skal skolene i Kristiansand ha egne rutiner som sikrer at hver enkelt elev skal ha lært basiskunnskapene i lesing, skriving og regning.Dette venter Marie Føreland seg av prosjektet:at det blir færre elever som sliter med lesing og skrivingat skolen blir flinkere til å forstå hvorfor noen barn sliterat flere blir interessert i og har glede av lesing, skriving og matematikkat det blir flere barn uten sperre mot matematikkat flere blir realister.