KRISTIANSAND: — Vi frakter ølet i tankbiler til Hansa i Bergen, og returnerer boksene med bil, sier salgsdirektør Ingar Kristensen.Det skyldes ikke at bryggerisjåførene synes det er spesielt moro å kjøre tankbil over fjellet og «ølboks-lastebil» tilbake igjen.Det skyldes snarere den eksplosive utviklingen i boksøl-salget. Boksøl har hittil tatt omkring en tredjepart av det norske ølmarkedet. Bare i juli har CB kjørt ut mellom en halv million og 600.000 bokser øl. Det er en karusell CB vil være med på, selv om bryggeriet mangler tappeutstyr til boks.- Det lyder ikke spesielt rasjonelt, Kristensen?- Hvis folk skal få brygg basert på kildevann fra Grim når de kjøper boks - og det skal de - da fins det ingen annen måte å gjøre dette på.- Enn å kjøpe eget tappeanlegg for boks?- Det koster mange millioner og er foreløpig ikke aktuelt. Bransjen har fått en tre års prøveavtale med myndighetene. Miljøavgiften er basert på 90 prosent retur av boksene. Hvis den reelle returen om tre år blir lavere, vil avgiftene og dermed prisene gå opp. Jeg er ikke i tvil om at boksøl er kommet for å bli, men blir prisen høyere, kan andelen bli noe lavere enn i dag. Derfor er vi i dagens situasjon ikke sikker på om det er fornuftig å investere i en ny tappelinje.- Tjener dere penger på boksøl med slike voldsomme transportutgifter?- Vi tjener selvfølgelig mindre enn på flaskeversjonen. Hvis returen blir 90 prosent eller mer, og interessen holder seg på dagens nivå, vil det på lang sikt bli aktuelt med egen tappelinje - hvis eierne våre er enige, sier Kristensen.CB er med i Hansa-familien, og slike beslutninger tas på konsernbasis. Hvis boksøl-suksessen fortsetter, vil det kunne bli nødvendig med kapasitetsutvidelser. Og da håper Ingar Kristensen at utvidelsen skjer i Kristiansand.