KRISTIANSAND: — Jeg må bare forholde meg til at jeg ikke blir sluppet om bord. Det er uheldig for alle parter når en slik boikott skjer. Jeg håper det ordner seg, sa statslos Svein Methi da han klokken 18.45 ble stoppet av en sperrelinje av havnearbeidere og ITF-inspektører.Langt ut over ettermiddagen i går var det forhandlinger mellom rederiet Clipper Cruises Line i St. Louis, Missouri, i USA, driftsselskapet Columbia Ship Management på Kypros og Internasjonal Transportarbeiderføderasjon (ITF). Det ble enighet om tariffavtale, og avgangen fra Kristiansand med kurs for Bergen ble forsinket med et par timer. - Klokken 20.15 undertegnet vi avtalen med skipperen, og skipet kunne klargjøres. Dette er en full seier for oss, sier ITF-inspektør Steinar Garberg til Fædrelandsvennen.Bakgrunnen for boikotten i går er at det Bahamas-registrerte skipet har ikke ITF-godkjent tariffavtale. - Derfor stiller vi mannsterke og boikotter skipet, sa ITF-koordinator Nils Kristian Pedersen ved 18-tiden. Tidligere hadde havnearbeidere hindret at det ble fraktet vann om bord i skipet. Sjelden

Det er sjelden kost at passasjerskip boikottes i norske havner. Ifølge ITF-inspektørene er gårsdagens boikott i Kristiansand havn den andre de siste 15 årene i Norge. Siste gang det skjedde var med «Kazakstan II» i Tromsø i 1998. - Vi sender 40-50 varsler om boikott årlig, hovedsakelig til handelsskip. Samtlige har tegnet tariffavtale før ankomst. Men dette skipet har vi hatt problemer med. Det ble boikottet også i Reykjavik i fjor, forteller Nils Kristian Pedersen. Fikk ikke se papirer

Cruiseskipet med 103 passasjerer om bord la til kai i Kristiansand klokken 12.30 i går. Da gikk representanter for ITF om bord og pratet med skipperen. ITF-representantene overleverte også da tariffavtalen som de ønsker for mannskapet på 79. - Han var lite villig til å gi ut papirer. Vi fikk ikke se mannskapslisten eller ansettelseskontraktene. Vi kjenner heller ikke nivået på hyren om bord. Men ved 17.30-tiden fikk vi kontakt med representanter for driftsselskapet. Det betyr at det er bevegelse, sa Nils Kristian Pedersen ved 18.30-tiden. Bom stopp

Et kvarter senere kom statslos Svein Methi som avtalt for å gjøre klar for los ut byfjorden. Men nederst ved landgangen ble Wethi stoppet av ITF-styrkene. Han gjorde ingen forsøk på å bryte barrieren. - Hva skulle det være godt for? Saken må løses. Vi venter på neste henvendelse når alt er i orden, sa Methi til Fædrelandsvennen da han forlot skipet første gang. Tidlig på kvelden ble partene enige, og tariffavtalen ble undertegnet. Losen ble igjen kalt om bord, og ved 20.45-tiden ble skipet loset ut fra kai. svein.versland@fedrelandsvennen.no