VENNESLA: — Jeg valgte feil dag. Med 29 grader i lufta ble det opp mot 70 grader inne ved ovnen i lokomotivet sist lørdag, forteller Furuborg til Ræga.

Han var glovarm, og vel fremme ved Røyknes snek han i køen for å rekke vanntårnet før lokomotivet. Det gav muligheten for June Verås Homme til å ta blinkskuddet som vi virkelig har falt for. Reker er på vei...

AAAAHHHHH2: Etter 70 grader inne i lokomotivet, var det deilig med litt, nei mye, vann, synes Hans Petter Furuborg Foto: JUNE VERÅS HOMME

250 kilo Du visste kanskje ikke at det går 250 kilo kull og 1500 liter vann på hver togtur med Setesdalsbanen. De 250 kiloene skal skuffes for hånd.

— Tung jobb, og fyrbøteraspirant Stig Magne Monan skuffet mye mer enn meg. Men han tålte varmen, forteller Furuborg.

Han ble bitt av togbasillen da han fikk modelljernbane som seksåring. Bortsett fra de 37 timene i uka som dataekspert i Vennesla kommune, tenker Furuborg veldig mye på tog.

Rekord

Rekordartet har for øvrig combacksesongen til Setesdalsbanen vært. 1750 passasjerer for et par søndager siden er "all time high" Til nå i år har 10.104 passasjerer tatt togturen Grovane-Røyknes-Grovane. Det er nesten som i gode gamle dager.