KRISTIANSAND: — Vi vil ikke legge oss opp i hva området skal brukes til. Det er opp til byutviklingsstyret, men leiligheter er lite sannsynlig, sier leder av havnestyret i Kristiansand, Jan Oddvar Skisland (Ap).

Sammen med havneadministrasjonen har han utarbeidet skisser til hvordan de ser for seg en ut utbygging til over 300 millioner kroner på Lagmannsholmen. Havna vil dermed få en 400 meter lang kaifront med plass til større konteinerskip og cruiseskip. I dag legger konteinerskipene til på innsiden av Lagmannsholmen, mens cruiseskipene klapper til kai ved Kilden på Odderøya. Når Kanalbyen skal bygges må cruiseskipene vekk, og da må det gjøres plass et annet sted.

Kommunen har satt av 140 millioner kroner til utbygging på Lagmannsholmen. En flytting av konteinerhavn til Kongsgård/Vige ligger veldig langt inn i fremtiden.

Entusiasme

Nå mener havnedirektør Halvard Aglen og Jan Oddvar Skisland at de har god los på minst 200 millioner statlige kroner. I Nasjonal Tranportplan er det satt av 3 milliarder kroner til utvikling av Norges seks utpekte havner de neste ti årene. Kristiansand har en av disse havnene.

— Vi mener vi har en god mulighet her, sier Aglen.

De hadde nylig besøk av kystminister Lisbeth Berg-Hansen, og som Fædrelandsvennen skrev etter møtet 21. mai, fikk de god respons på sine havneplaner. Siden har de jobbet mer med saken, skrevet nytt brev til statsråden og hatt møte med byutviklingsstyret. Planen er å bygge ut Lagmannsholmen med cirka 25 mål og lage en ny kaifront på 400 meter. Der kan også skip som stikker dypere ligge.

— Det er stor entusiasme for dette, sier Skisland.

Nestleder i havnestyret, Pål Harv, mener sågar at havna bør bruke en eller to stillinger på å jobbe frem en plan som er så god at de sikres flere hundre millioner kroner fra staten.

— Når cruisebåtene blir så store at de ikke kommer under broene på Vestlandet, så er det fantastisk å kunne ta dem i mot her, sa han.

Frigjør plass

Halvard Aglen og Jan Oddvar Skisland mener også at deres planlagte påbygging av Lagmannsholmen vil frigjøre 15 til 25 mål mellom Caledonien og sjøen. Dette vil bety gode inntekter, men også en stor mulighet for byen.

— Her kan det komme hva som helst, men det blir en politisk sak, sier de.

Leder for byutviklingsstyret, Grete Kvelland Skaara (KrF), sier også at det er helt åpent hva som kan komme i det frigjorte havneområdet. Hun ser for seg grøntområder i kombinasjon med næring og åpner også for leiligheter for å få fart på inntektene.

— Det ligger godt til rette for restauranter. Dette området er utpekt til uteliv, sier Kvelland Skaara.

Hun peker på at området ligger i aksen fra Torvet til Kilden, og dermed er viktig for gående.

— I tillegg frigjøres jo plass ved Kilden og Silokaia når cruiseskipene flytter bort. Derfor er dette veldig spennende både for havna og for byutviklingen, sier Skaara.

Parallelt med Lagmannsholmen jobber Kristiansand havn med storstilt utbygging av Kanalbyen på Odderøya. Her er de nå inne i siste fase av forhandlingene med en potensiell utbygger.