KRISTIANSAND: — Vi legger inn i vårt forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) at strekningen Oslo - Lindesnes skal stå ferdig med fire felt innen neste tiårsperiode. Det betyr at vi også legger inn den strekningen mellom Kristiansand og Søgne som ikke er med i regjeringens forslag, sier høyreleder Erna Solberg, som torsdag var på sørlandsbesøk.

Der deltok hun på noen kilometer av stormberggründer og tidligere høyrepolitiker Steinar J. Olsens tur på tvers av Sørlandet. Deretter var hun på bedriftsbesøk for å snakke om OPS (offentlig-privat-samarbeid), samt skattemessige forhold knyttet til generasjonsskifte hos entreprenørselskapet Kruse Smith, før hun fikk omvisning på landets største OPS-prosjekt utenom vei, Aquarama i Kristiansand.

— Resten av E 39 til Stavanger foreslår vi å bygge som smal firefeltsvei på de midtre delene der det er minst trafikk i dag. Deler av strekningen fra Stavanger er allerede planlagt med fire felt, sier Solberg.

— I motsetning til regjeringen, som sier trafikkgrunnlaget er for lite til å forsvare å bygge fire felt vest for Lindesnes, mener vi den store andelen tungtrafikk på 18 prosent tilsier at veien må bygges med to felt i hver retning. Dette er den veistrekningen i landet med størst andel tungtrafikk, sier Solberg.

Men strekningen vest for Lindesnes har Høyre ikke tidfestet når skal stå ferdig.

— Jeg er ikke sikker på om vi klarer det innen neste ti år. Frp vil jo bruke mer penger enn oss, med de følgende det får for oppheting av norsk økonomi og svekking av konkurransekraften. Det er grunnen til at vi holder oss innen handlingsregelen. Men vi planlegger å gjennomføre E 39 vest for Lindesnes så raskt vi kan finne finansiering for det, sier Erna Solberg.