LILLESAND/BIRKENES: — Midtrekkverk er noe vi normalt lager på motorveier som er 12,5 meter brede. Her er bredden bare sju meter, noe som gjør at dette ikke er praktisk mulig. Da måtte vi ha bygd en helt ny vei, sier sjefsingeniør Svein Harald Søndenaa i Statens vegvesen.

Fra 2007 og fram til nå har fire personer omkommet og 25 blitt skadet langs fylkesvei 402 mellom Lillesand og Birkenes. På bakgrunn av disse tallene har ordførerne i de to kommunene tatt til orde for midtrekkverk og andre fysiske tiltak. Trygg trafikk mener økt overvåkning er veien å gå.

Tviler på snittmåling

— Jeg er helt enig i at økt overvåkning bør vurderes nærmere. Men jeg er usikker på om denne veien egner seg til streknings-ATK, ettersom den har veldig mange avkjørsler, sier Søndenaa.

Streknings-ATK måler bilistenes snittfart fra et punkt til et annet ved hjelp av to fotobokser. På Sørlandet er det foreløpig kun Flekkerøy-tunnelen som blir overvåket på denne måten.

Søndenaa mener det først og fremst er sikring av sideterreng som er aktuelt langs fylkesveg 402. — Etter dødsulykken ved Bjørnekjerrknekken i 2007 fjernet vi fjellknauser og satte opp jordvoller i dette området. Ved å fjerne knauser og trær langs veien hindrer vi at folk blir drept dersom de kjører av veien, sier Søndenaa.

Ny gang- og sykkelvei

Veivesenet skal snart i gang med byggingen av ny gang- og sykkelvei mellom Storemyr og Birkeland. Ifølge Søndenaa vil det være naturlig å gjennomføre aktuelle sikkerhetstiltak samtidig med dette arbeidet.

Han tviler på at veivesenet kommer til å sette i gang med noen umiddelbare tiltak på bakgrunn av ulykkesstatistikken.

— 25 skadede i løpet av seks år er der du må forvente at statistikken ligger. De aller fleste av disse ble kun lettere skadet. Slik skader kan være forårsaket av blant annet manglende bruk av bilbelte, så her er det mye folk kan gjøre selv, sier Søndenaa.