Crazy Price spesialiserer seg på konkursbo, og etter at en godterileverandør gikk konkurs fikk butikken i oppdrag å selge godteriet som nå har gått ut på dato. Med konkursboet fulgte også store mengder salt og hermetikk.

500 handlevogner

— Vi har nok solgt 500 handlevogner, eller 25 tonn med godteri. Det er bare en brøkdel av det som er igjen på lageret. Hver uke kommer to trailere med nye forsyninger, sier daglig leder Benjamin Mykjåland.

Butikken har ikke markedsført godtesalget, men merket stor pågang etter at Nrk Sørlandet var på besøk for omtrent to uker siden.

— Det var kaos her dagen etter at Nrk kom og lagde en reportasje på at vi selger gammelt godteri billig, og at Mattilsynet mener at det er fullt forsvarlig. Før Nrk kom, hadde vi kanskje solgt fem eller ti tonn. Nå har vi kanskje solgt 25 tonn, om man regner med emballasje og godteriet i seg selv, sier Mykjåland.

- Går ikke ut på dato

— Så det er greit å selge gammelt godteri?

Godtevogn: Crazy Price har solgt nærmere 500 handlevogner med snop de siste månedene. Det kommer nye forsyninger hver uke. Foto: Eva Myklebust

— Ja, for godteri går ikke ut på dato. Det er bare smaken som endrer seg. Vi har solgt dette godteriet i mange måneder, og vi går selv og spiser på det, svarer Mykjåland.Siri Bujord i Mattilsynet kan bekrefte at det er trygt å spise gammelt godteri.

— Godteri har en "best før" dato, og går ikke ut på dato. Det er ikke helsefarlig å spise godteri som er gammelt, siden det ikke blir bedervet som annen mat, sier hun.

På Crazy Price kan du få med deg en hel handlevogn med godteri for 200 kroner, en stor pose med godteri for 150, eller en liten pose for 100 kroner.

— Det kommer mange familier inn, og vi selger nok til hele Kristiansand, men vi har også sett guttegjenger som kommer inn på ettermiddagen for å kjøpe godteri, sier Mykjåland.

Ingen nektes

Han presiserer at kundene er oppmerksomme på at godteriet er gammelt, men at de kjøper det likevel. Mange kommer innom igjen for å kjøpe mer.

— Det er ingen som føler seg lurt her. Dersom noen synes at godteriet ikke smaker godt, kan de komme inn og få varer for den summen de har kjøpt godteri for, men det er det ingen som har gjort ennå, sier Mykjåland.

— Godteri er ikke jo ikke sunt. Har du betenkeligheter med å selge så store mengder godteri?

— Det er rett at godteri ikke er sunt, men vi er ikke ansvarlige for hva kundene gjør med godteriet når de går ut av butikken, sier Benjamin Mykjåland.

Fredag skrev Fædrelandsvennen om Torkelsmyra skole som utførte godte-razzia, etter at skolen opplevde problemer med søppel og uro som følge av at elevene tok med seg Crazy Price-godteriet på skolen. Mykjåland forstår at alt godteriet skaper problemer på skolen.

— Vi kan ikke nekte noen å kjøpe godteri hos oss. Skolen må nok passe på egne rutiner, for å se til at elevene ikke tar med seg godteriet på skolen, mener han.

— Har ikke forretningsmoral

- Har ikke foretningsmoral

Helsesøster ved Fiskå skole og Møvik skole, Tove Foss er skeptisk til godtetilbudene fra Crazy Price.

— Det er fortvilende at handelsstanden ikke har en forretningsmoral som hindrer slike tilbud som åpenbart ikke er helsefremmende for hverken barn eller voksne. Barn er mer impulsstyrte enn voksne, tenker ikke langsiktig nok og har derfor vanskelig for å gjøre de gode valgene med hensyn til egen helse, sier Foss.

Selv om Crazy Price har loven på sin side når de går ut med slike tilbud, mener hun at etiske vurderinger burde ha forhindret dem i å gjøre dette.

- Fri flyt

— Slike tilbud kan gjøre noe med barnas holdninger. Det signaliserer at det er fri flyt av godteri, når en vil og så mye som en vil, sier Tove Foss.

— Foreldre bør tenkegjennom hvilke konsekvenser et slikt sukkerinntak har for barnas helse, både på kort og lang sikt. Vi trenger ikke øke barnas sjanse for å få diabetes som voksne, mener helsesøsteren.

Hun mener at det er veldig viktig at man snakker med barna sine om hva som er lure valg.

— Det er viktig at de lærer seg begrensningens kunst, sier Tove Foss.