MEST TRAFIKKERT: Venneslaveien til Kristiansand er regulert med 40-sone og fartsdempere gjennom Kvarstein. Her er kapasiteten for dårlig, mener Torhild Bransdal. Ordføreren mener veinettet må ses som en helhet. Foto: Frode Lindblom
FORFALL: Slik er situasjonen flere steder på Ålefjærveien: Sprekker og store høydeforskjeller i veibanen. Foto: Frode Lindblom
HUMPETITTEN: Veivesenet har satt opp varsling om telehiv på Ålefjærveien. Fylkesveien er som en berg- og dalbane. Foto: Frode Lindblom
Venneslaveien til Kristiansand. Foto: Frode Lindblom
Ålefjærveien. Foto: Frode Lindblom

VENNESLA: Venndølene mener de kommer i skyggen av store veiprosjekter langs kysten.

— Ålefjærveien er ved siden av Venneslaveien til byen vår viktigste forbindelse mot Kjevik og Sørlandsparken. Her må det gjøres noe straks, for den er forferdelig, mener Torhild Bransdal.

Med økende trafikk på hovedveiene til og fra bygda, mener både politikere og kommunetopper at utbedringer av Venneslas hovedveinett til omverdenen må skje raskt.

Forverret pendlervei

KrF-ordføreren er klar på at særlig fylkesvei 453 mot Ålefjær og Ryen krever store utbedringer.

Venndølenes pendlervei til Sørlandsparken skal aldri ha vært i dårligere stand enn nå. Den svingete strekningen har store sprekker og høydeforskjeller i veibanen på grunn av økt belastning, dårlige grunnforhold og telehiv.

Plansjef Eivind Mauland i Vennesla sier det haster. Han jobber tett med Statens vegvesen i forbindelse med planleggingen av en omfattende bolig- og næringsutvikling i Vennesla, som vil øke presset på hovedveiene.

- Avgjørende for Vennesla

Fylkesvei 453 vil i årene fremover oppleve en voldsom trafikkvekst med utbyggingen av bydelen Venneslaheia og Hunsøya.

— Standarden på Ålefjærveien er under enhver kritikk i forhold til trafikkbelastningen. Dette er en av de tre viktigste strekningene for utviklingen av kommunen. Bedre veier er avgjørende for at Vennesla skal være attraktiv, sier Mauland.

Samferdselssjefen i Vest-Agder er enig.

- Holder ikke mål

— Ålefjærveien holder ikke mål. Den er en av våre mange fylkesveier som det må gjøres noe med, erkjenner Vidar Ose.

Beregninger fra Statens vegvesen viser at det vil koste 2,5 milliarder kroner å fjerne forfall og gjøre nødvendige oppgraderinger på fylkesveinettet i Vest-Agder.

Rådmannen i Vennesla har overfor politikerne understreket behovet for bedre hovedveier. Han mener politikerne først og fremst må legge trykk på fylkesvei 405 og 453. — Med økt trafikk, er det viktig at det skjer noe så fort som mulig, sier Svein Skisland.

Fylkesvei 405 er hovedfartsåren til Kristiansand og den mest trafikkerte veien i Vennesla. Ordføreren sier vedlikehold ikke er det største problemet her.

- Må unngå "Vågsbygdvei-syndrom"

— Her er kapasiteten for dårlig, fordi trafikken bare øker, mener Torhild Bransdal.

Eivind Mauland har inntrykk av at veivesenet ikke prioriterer Vennesla.

— Det meste av fokuset er for tiden knyttet til E18/E 39-problematikken. Her kommer Vennesla i skyggen, mener plansjefen.

— Det er utrolig viktig at vi kjemper for tiltak før det blir krise. Vi ønsker ikke et "Vågsbygdvei-syndrom", med lange køer fra Vennesla til byen, sier Bransdal.

Rapport for tiltak

— Opplever du at Vennesla kommer i skyggen av store veiprosjekter i regionen?

— Det er viktig å ha flere tanker i hodet samtidig, løfte veier opp og fram og se Agder under ett. Vi må ha fremkommelighet, ikke bare langs kysten, men også i innlandet, sier Vennesla-ordføreren.

Ifølge Vidar Ose vil fylkeskommunen og veivesenet nå se grundigere på hvilke tiltak som må iverksettes på veistrekningen mellom Brennåsen i Songdalen, via Vennesla og videre mot Ryen. Dette skal være en fylkesveiring rundt Kristiansand.

— Det skal lages en rapport som jeg håper er klar i løpet av sommeren. Veivesenet skal befare hver eneste meter på denne strekningen og si hvilke tiltak som må gjøres og hva det vil koste, sier samferdselssjef Vidar Ose i Vest-Agder.