— Når det nye Vågsbygdveien åpner, og trafikken kommer i fire felt fra Xstrata, regner vi med at trafikken mot Kristiansand sentrum vil flyte fortere og danne mer kø på Vesterveibroa. Med ett ekstra kjørefelt regner vi med at trafikken vil bli avviklet på en bedre måte, sier Johan Mjaaland i Statens vegvesen. Han er avdelingsdirektør og leder for veiavdelingen i Vest-Agder.

Johan Mjaaland i Statens vegvesen. Han er avdelingsdirektør og leder for veiavdelingen i Vest-Agder.

Merker omStatens vegvesen kommer i løpet av høsten til å merke om Vesterveibroa, slik at det blir to felt østover inn mot Baneheitunnelen og ett kjørefelt vestover mot Vågsbygd.

— Om morgenen, i rushtida, ser vi allerede i dag tegn til kødannelse over Vesterveibroa, påpeker Mjaaland.

Front mot front

Lørdag kveld kjørte en 19-åring, på vei østover, over i feil kjørefelt. Sjåføren valgte feil side av midtdeleren på vei inn mot Baneheitunnelen. Feilnavigeringen medførte at vedkommende frontkolliderte med en annen bil. 19-åringen ble rutinemessig fratatt førerkortet.

— Vi har flere eksempler på at bilister på vei østover har valgt feil kjørefelt og feil tunnelløp. Når det blir to felt innover mot tunnelen, regner vi det som bombesikkert at bilistene ikke vil velge feil. Derfor vil omleggingen gi større sikkerhet, sier avdelingsdirektøren.

- Ikke for trangt

Mjaaland sier at Vesterveibroa ikke er for trang til tre felt.

— Broa er ti og en halv meter bred. Det blir to gode kjørefelt, mens et midtre felt vil få redusert bredde, sier han.

- Vil skilte godt

— Du tror ikke tre felt vil kunne skape forvirring?

— Vi vil skilte godt, slik at overgangen til tre felt blir tydelig, sier Mjaaland, som forteller at Statens vegvesen allerede for ett år siden begynte å planlegge overgangen fra to til tre felt.

- 6-8 millioner kroner

Det er bevilget mellom seks og åtte millioner kroner til prosjektet. Ny asfalt på broen er inkludert i prisen. Veiarbeidet vil hovedsakelig pågå på nattestid.