KRISTIANSAND: Uka etter påske kommer dobbeltdekkeren til Kristiansand for å gjøre seg kjent i byens gater.

— Vi tenker å ta dette som en test i årets sesong, for å se om det er mulig å lage en rute som er kjørbar og få det hele til å gå rundt, opplyser administrasjons- og markedssjef Geir Nytvedt i Open Top Sightseeing til Fædrelandsvennen.

De har i dag flere dobbeltdekkere i skytteltrafikk i Oslo og Trondheim, med plass til opp mot 80 passasjerer av gangen.

Følger cruisetrafikken

Nå ønsker selskapet med base på Skedsmo utenfor Oslo å vende nesen mot Sørlandet med sitt "hop on–hop off"-konsept.

Forklaringen er at cruisetrafikken øker i Kristiansand. Og der det er cruisepassasjerer i flokk, oppstår gjerne et umettet marked for sightseeing med flerspråklig guide. Dermed får det lokale turisttoget City Train en tung, skandinavisk konkurrent, eid av det svenske turistselskapet Strömma.

— Cruiselista i Kristiansand så veldig bra ut i år, med 70 skip. Nå ble den redusert til rundt 55, men vi tar dette som en test. Erfaringsmessig er 80 prosent av våre kunder cruisepassasjerer, resten vanlige turister, forklarer Geir Nytvedt fra sightseeingselskapet som ble etablert i januar 2010.

Møter turistsjefenTil uka skal han møte turistsjefen i kristiansandsregionen, og hun har allerede smørbrødlista klar for hva bussruten bør inneholde. Visit Kristiansand er også behjelpelige med å fremskaffe turistinfo.

— Dette er positivt fordi bussen vil ha en langt større rekkevidde enn City Train har. Den kan reise fra øst til vest, fra Dyreparken til Kanonmuseet på Møvik, sier turistsjef Randi Haukom til Fædrelandsvennen.

Ruten vil også omfatte typisk populære destinasjoner som Posebyen, Vest-Agder-museet, Ravnedalen, Gimle gård og Agder naturmuseum.

Kristiansand havn har gitt grønt lys for at Open Top Sightseeing kan ha holdeplass på Silokaia.

Nå venter de på godkjenning fra Vest-Agder fylkeskommune, som må gå god for at rute og frekvens er forsvarlig. Dette skal etter det Fædrelandsvennen forstår være en ren formalitet.