SONGDALEN: — Ja, han og fylkesordføreren lar det gå politikk i en sak som alle bør være interessert i å få løst til beste for landsdelen - og som faktisk er løst, sier Greibesland.

— Jeg ble skuffet da jeg så Arvid Grundekjøn i Fædrelandsvennen tirsdag og tenkte: Kall inn til møte, Arvid! Ikke ta denne varianten, sier Greibesland.

E 39 gjennom Songdalen falt mellom to stoler (bypakken i Kristiansand og konseptutredningen Søgne/Ålgård) da Nasjonal Transportplan kom.

— Klarere blir det ikke

— I Sp har vi kjempet og fått statsråd Marit Arnstad ned. Hun sto på E 39 og sa vi måtte omprioritere. Da skulle hun komme med 800 millioner, penger hun ville ta fra uprioritert pott i transportplanen. Klarere blir det ikke, sier Greibesland.

— Alt vi venter på er at Grundekjøn, som leder, kaller inn styringsgruppen for bypakken til møte og endrer på lokal prioritering av de 700 millionene fra midlertidig fiksing på dagens E 39-trase, til helt ny vei. Er han i tvil om noe, kan han diskutere det med staten på møtet, sier Greibesland.

- Spark ballen!

Fylkesleder i Sp, Thor Jørgen Tjørhom, har aldri sett maken, sier han.

— Det får være grenser for hvor mye vi skal ordne opp for Kristiansand, i Sp lokalt har vi stått hardt på. Spark ballen, Grundekjøn. Den er lagt klar på straffemerket for deg. Jeg tror ikke jeg har opplevd en ordfører som begynner å trenere og utsette når han får løfter om 800 millioner kroner til en etterlengtet vei, sier Tjørhom.

Grundekjøn mener det er "vanvittig" og "useriøst" hvis han starter saksbehandling på basis av løfte gitt av en statsråd i en avis. Derfor vil han skrive brev til statsråden før han gjør mer.