SEKUNDENE FØR: Det er sekunder før Lydia treffer vannet. Mens Kristen Flaa styrer kranen, har Øystein Haaverstad (t.v.) og Erlend Haaverstad kontroll på tauverket. Foto: Mai Linn Opseth Tronstad

KRISTIANSAND: — Dette er første gangen jeg løfter en så tung båt med min splitter nye bil, så dette blir spennende, sier Kristen Flaa til Fædrelandsvennen.

Den 6,7 tonn tunge seilbåten er av typen Sweden yatch 340, og har vært i Øystein Haaverstads eie i 11 år.

— Selv om sjøsetting blir en vane etter hvert, gir det en veldig god følelse, sier han.

Båt er gøy

Båtgleden hans har smittet over på nevø Erlend Haaverstad, som gjerne er med som god hjelper og turkamerat.

— Båt er gøy. Jeg liker stillheten og roen på sjøen, forteller han.

Øystein skryter av nevøen.

— Han har blitt veldig god til å seile, det er jeg som har lært ham opp.

Før planen

Det skjer ganske impulsivt at Lydia heises ned på vannet, en dag før planen.

— Når det er fint vær, blir det full trøkk. Det er cirka ei ukes ventetid. Men jeg klarer å lure inn noen innimellom, som nå, sier Flaa, som sjøsetter større båter og seilbåter i Bertesbukta.

— Hvor mye sikring må til for å heise opp en 34 fot lang båt på 6,7 tonn?

Halvtime per båt

— Vanligvis er det fire stropper. Men da denne har noe vi kaller senterløft, holder det med en. I tillegg har jeg støttebein på kranbilen, sier Flaa, som regner en halvtime på hver båt.

Uten problemer møter kjølen havet, og Haaverstad gange to er reiseklare.

— I sommer blir det en tur til Drøbak på familiestevne, en årlig tur til Skagen og ellers bare å seile langs kysten, forteller den eldste av dem.

Spenningen er over og Flaa fornøyd.

— Dette gikk kjempegreit, for å si det rett ut.