SEATTLE: Den svenskeide motorseileren Estelle la lørdag ut sin ferd langs Europas atlanterhavskyst og Middelhavet.

Målet er å skape sympati for palestinerne på Gaza, og i oktober for tredje gang forsøke å bryte Israels blokade av Gaza havn.

— Skuffet

talsmann bjørn hermann i idf.jpg Foto: Tarjei Leer-Salvensen

Svenskene er støttet av den norske avdelingen av Ship to Gaza, og et ukjent antall liknende organisasjoner i Europa.— Jeg er mistenksom overfor prosjektet, og skuffet. En fredelig organisasjon burde bidratt til annet enn å skape konflikt, slik dette gjør, sier kaptein Bjørn Hermann i Den israelske hæren (IDF).

Hermann er talsmann overfor skandinavisk presse.

- Kontroll, ikke blokade

— Vi blokkerer ikke Gaza. Men vi kontrollerer alle fartøyer som vil inn til Gaza. Dette har vi også støtte for i FN. Det som skal til Gaza, skal gå via den israelske havnebyen Ashdod like nord for Gaza. Det kan også Ship to Gaza gjøre. De er velkommen til å anløpe Ashdod. Det er Israels største havneby, og brukes av palestinske handelsfolk. Ship to Gaza kan følge varene de vil ha, over grensen og frem til Gaza om de vil, sier Hermann.

I 2010 ble ni tyrkere drept, da Israels marine stoppet en konvoi, som ville ta seg inn. I fjor kom konvoien ikke lenger enn til Hellas.

- Ingen straff

Ifølge Hermann ønsker Israel helst at Gaza var pip åpent, men på grunn av våpensmugling, har man ikke tort å la sjøveien være åpen.

— Dette er ingen straff mot Gaza, men nødvendig. Vi frykter smugling og selvmordsbombere. Gaza havn er heller ikke egnet. Men både grensen til Israel og til Egypt er åpne, sier Hermann.

Israel er også anklaget for å ha altfor tett kontroll av fiskefartøyer, og ha satt sjøgrensen alt for tett, med 3 nautiske mil, eller 5,6 kilometer utenfor kysten.

— For det første har ikke palestinerne fiskefartøyer som operer på de dype havene som er utenfor tremilsgrensen. Det finnes ikke kommersielt fiske der ute. For det andre kontrollerer vi bare skipene, vi stopper dem ikke. Og skulle de ha fartøyer som skal fiske utenfor, vil de få lov, etter at vi har stoppet og inspisert dem, sier Hermann.

— Både ja og nei

— Israel kan blokkere skip på vei til Gaza, men ikke på alle vis, sier folkerettsekspert.

— Blokaden er ikke folkerettsstridig, men måten den håndheves på kan være det, sier Gro Nystuen.

Hun er jurist med folkerett som spesialområde, og seniorpartner ved International Law and Policy Institute i Oslo.

— Folkeretten gir Israel rett til en maritim blokade, så lenge man er i krig mellom stater. I interne konflikter er denne retten mer usikker. Ved å benytte seg av krigsbegrunnelsen, står Israel i fare for å anerkjenne Palestina også som egen stat. Så dette er svært komplisert, sier Nystuen.

For å vise til gjeldende tolkning av forholdene rundt blokaden av Gaza og jusen, viser Nystuen til Palmer-rapporten fra september i fjor, som FN laget etter at Israel drepte ni tyrkiske demonstranter i 2010-konvoien.

— Rapporten slår fast at Israel har rett til å iverksette en blokade utenfor Gaza. Men en blokade skal ikke brukes til annet enn å sørge for sikkerheten av et område. Bordingen i 2010 var et eklatant brudd på menneskerettighetsforpliktelser Israel har påtatt seg, og hadde ikke noe med lovlige krigshandlinger å gjøre. Blokaden gjelder i utgangspunktet alle skip, og man har lov til å borde for inspeksjon, men ikke bruke krigsmakt mot sivile demonstranter. Selv om de var delvis utstyrt med våpen, skulle Israel møtt dem som demonstranter. Å sitte igjen med ni drepte var helt uforsvarlig håndtering fra Israels side. Man kan borde et skip som motsetter seg inspeksjon, men ikke angripe demonstranter med dødelig makt, sier Nystuen.

Ship to Gaza og og lang rekke organisasjoner har fordømt Palmer-rapporten, fordi den legitimerer sjøblokaden.

Gro Nystuen viser også til at en blokade ikke skal gå ut over sivilbefolkningen.

— Det har den gjort i Gaza, i alle fall tidligere, sier hun.

Om dagens konvoi, antar hun at Israel er i sin fulle rett til å både borde og inspisere skipet.

— Når Israel så sier at skipet kan anløpe en annen havn, og ikke slipper det inn til Gaza, antar jeg landet har det folkerettslige på det tørre, sier Nystuen.