Andrea Gravkleiv skal kle seg ut som Minnie Mus i år, og valgte kostymet fordi det var søtt - ikke sexy. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: – Politiantrekk er det vi selger mest av. Både til herre og dame, forteller innehaver av Kostymetorvet, Sean Helge Hoem.

Heller gorilla enn rev

Årets salg viser altså mer tradisjonelle utkledningstrender i Kristiansand enn andre steder. Ifølge flere amerikanske nettsteder rives revekostymene fra butikkhyller over hele USA etter Ylvis og deres store slager, «The Fox».

Likevel er det tullepoliti, Dracula og gorillaer som vil dominere feiringene på Sørlandet.

– Vi selger nok mer av enklere kostymer generelt, for eksempel politi og sykepleier, sier Hoem. Selvlysende skjelettdrakter og morokostymer er populære. I tillegg er seilekostymet «Feever Ahoy», som egentlig ikke er et Halloween-kostyme, blant butikkens bestselgere i år.

– Mer sexy enn zombie

– Det kan komme av at folk vil bruke kostymene til flere anledninger. Og så er noen av disse kostymene litt mer sexy enn å komme som zombie, påpeker han. Butikkinnehaveren har merket at feiringen har blitt mer utbredt, særlig på grunn av arrangementer på utestedene i byen.

Andrea er blant dem som planlegger å feire Halloween på et av arrangementene i byen. Foto: Kjartan Bjelland

– Før var oktober den dårligste måneden for oss. Nå er det den beste, forteller han. De fleste av Halloween-kostymene i butikken koster mellom 300 og 700 kroner.Andrea Gravklev (20) var blant dem som sikret seg årets antrekk mandag kveld.

– Jeg følte egentlig jeg var ganske sent ute, så jeg tok turen i dag for å finne et kostyme. Jeg endte opp med Minnie Mus, fordi jeg syns den var litt søt. Men jeg er litt redd for at kjolen er for kort!

Andrè Emil er klar til å skremme dem som ikke bidrar til godteposen. Foto: Ina Rosenberg Stavrum

Klar for knask og knepPå Ringo på Sørlandssenteret er utvalget noe mer begrenset.

– Vi satte ut Halloween-varene for tre uker siden. Etter åpningen av det nye senteret forrige uke har det vært veldig mange innom. Nå er det egentlig bare denne haugen igjen, forteller salgsmedarbeider Mohammed Ilyas.

I helga ble prisene for varene satt ned med 50 prosent, selv om Halloween er først denne uka.

Ifølge Ilyas kjøper barna gjerne lange svarte kjoler, mens de voksne kjøper heksehatter.

Andrè Emil Engdahl (7) stakk innom lekebutikken for å finne et passende antrekk. Han skal både feire bursdag og gå «knask eller knep» på Halloween i år.

– Jeg vil ikke være spøkelse. Jeg vil være skjelett, forteller han, før han ender opp med en rimelig skummel hodeskallemaske.

Laura Seljas og Brage Simonsen på Coop Obs forteller at gresskar er populært blant småbarnsfamilier. I år er gresskarene norske og avlange. Foto: Ina Rosenberg Stavrum

Populære gresskarHalloween handler imidlertid ikke bare om utkledning, men også om godteri og pynt. Europris skapte furore forrige uke, da de solgte «avkappede kroppsdeler» i samme anledning. Etter reaksjoner fra kundene valgte de likevel å trekke varene fra sine butikker.

På Coop Obs ble gresskarene satt ut i butikk for to uker siden.

– Vi selger ganske mange av dem. Det er nok fordi folk planlegger å tømme dem slik at de kan lage lykter, sier salgsmedarbeider Laura Seljas. Etter to år i butikken kan hun triksene.

– Det er som regel familier med småbarn som kjøper disse. Noen av dem spør hvordan de skal kutte for at det skal se bra ut. Mitt tips er firkanta øyer og en skarp kniv, forteller hun.