ÅSERAL: — Alle som driver næring er avhengig av varelevering. Ikke minst for bygdas eneste butikk er det livsnødvendig at det finnes godstransport, sier Oddgeir Mælen i avdeling for natur og næring i Åseral kommune.Bakgrunnen for at kommunen ønsker å sikre en ny godstransport er at Setesdal Bilruter som kjører godsruta i dag, har signalisert at det ikke er økonomisk grunnlag for fortsatt godstransport til og fra Åseral fem dager i uka uten solide tilskudd fra kommunen.Åseral kommune har sagt nei til Setesdal Bilruters pengeønske, fordi de mener det vil bli for dyrt på lang sikt. Sammen med næringslivet i bygda ble det i stedet foreslått en alternativ løsning med ContainerXpressen i Kristiansand.Næringsutvalget tar i ettermiddag stilling til søknaden fra Carl-Edvin Juvastøl i ContainerXpressen om et etableringstilskudd på 120.000 kroner til å starte en ny godsrute i Åseral, Marnardal og Audnedal. Avgjørelsen kan bli et være eller ikke være for Samvirkelaget og resten av næringslivet i bygda.- Som utflyttet åsdøl har jeg sterk tilknytning til bygda og hadde derfor lyst på utfordringen. Men jeg kan ikke drive veldedighet, så dette forutsetter at både næringslivet og private støtter opp hundre prosent. Gjør de det, så har jeg tro på at godsruten kan bli lønnsom, sier Juvastøl til Fædrelandsvennen.Dersom alt går i orden vil den nye ruta gå fra Kristiansand, via Finsland, Øyslebø, Laudal, Marnardal, Bjelland og Byremo til Åseral.Ordfører Jørgen Åsland krysser fingrene for at ContainerXpressen lykkes med prosjektet.- Det vil være et stort tilbakeskritt dersom vi blir sittende uten godsrute. Vi kan ikke akseptere at bygda skal bli så isolert at vi ikke en gang kan få tak i ferske aviser uten å kjøre til Evje, sier Åsland.Også Åse Austerud, daglig leder av Samvirkelaget er svært spent på utfallet av saken.- Jeg håper det går i orden. Dette har vi jobbet hardt for i Åseral. Sant å si har jeg ikke våget å tenke tanken helt ut på hva som skjer hvis vi ikke får en ny transport. Det vil være å sette oss 50 år tilbake i tid. Vi er jo avhengig av levering av melk, kjøtt og aviser. Nå må vi være flinke til å benytte oss av tilbudet slik at det blir en lønnsom og varig rute, sier Austerud.Tanken er at et eventuelt tilskudd fra kommunene skal fordeles slik at Åseral bidrar med 50 prosent av tilskuddet, mens Marnardal og Audnedal bidrar med 25 prosent hver. Et tilskudd på 20 prosent av investeringen på 1.2 millioner kroner, utgjør 240.000 kroner.