LILLESAND: — Dette er en båt vi bruker for å ta hånd om våre gjester og gjøre Sørlandet mer attraktivt, fortalte Andreas K. L. Ugland (74) til Fædrelandsvennen i går kveld.I går fikk de 19 gjestene, i tillegg til god mat og ditto drikke, servert en kuvert sørlandsdramatikk.To fartøyer fra Redningsselskapet måtte sørge for at gjestene kom seg tørrskodd til fastlandet, uten at det skal ha vært overhengende fare for forlis.På gjestelisten sto forretningsforbindelser av selskapet Interocean Ugland Management AS.Tok inn vann

Den spektakulære yachten «Oda» var i ferd med å vise passasjerene den vakre skjærgården og kjendisenes hytter rundt Blindleia og Gamle Hellesund da det ble bråstans like før klokken 17.30:Båten gikk på skjæret Kyreboen, på under én meters dyp mellom Sandøy og Ytre Tronderøy.- Den har fått et godt hull i skroget, som nå er tettet med plater av kryssfinér på én ganger én meter, fortalte lensmannsbetjent Stein Watne fra Lillesand lensmannskontor ved 23-tiden i går kveld.Da var «Oda» - for ordens skyld oppkalt etter skipsrederens frue - under slep tilbake til Grimstad. Hele veien ble den lenset ved hjelp av brannvesenets utstyr.72-foteren hvilte godt på skjæret da Fædrelandsvennen var til stede ved 19.30-tiden.- Jeg vil helst ikke fortelle noe, sa skipperen, rimelig brydd av avisens tilstedeværelse.Ringte sjefen

Han hadde imidlertid rukket å ringe sjefen, som var hjemme i sin bolig på Tjore gård i Grimstad da grunnstøtingen fant sted.- Han ringte, kapteinen, og sa det var et uhell, forteller skipsrederen.I skattelistene for 1998 er 74-åringen oppført med en netto inntekt på 2,5 millioner kroner, og en formue på 104 millioner.Selv cruiser Ugland helst rundt i sin 20 fots fritidsbåt, som går klar av de fleste grunner.- Det er et uhell som har skjedd, og det er det ikke noe å gjøre med. Jeg har selv brukket masten på seilbåten en gang jeg var ute med kona, forteller han til Fædrelandsvennen.«Oda» ble kjøpt for fem års tid siden, og hadde sin første tur for året i går kveld. Skipperen har fortsatt rederens tillit.- Han er en erfaren skipper, og er til vanlig på shuttle-tankerne, opplyser Andreas K. L. Ugland.Slike fartøy veier rundt 125.000 tonn, og går helst utaskjærs.