I undersøkelsen, som ble gjennoført like etter kommunevalget i fjor, har Agderforskning stilt tre spørsmål som går direkte på næringslivets oppfatning av kommunepolitikernes innsats, og tilbakemeldingene er ikke så hyggelig lesning for de folkevalgte.

Bedriftene i Tvedestrand gir klart uttrykk for misnøye med den innsatsen de folkevalgte gjør for næringlivet. Vel 60 prosent av de spurte sier de er misfornøyde med politikernes arbeid for å bedre rammevilkårene for næringslivet i kommunen, og over 55 prosent er misfornøyd med arbeidet med å fremme viktige saker overfor sentrale myndigheter. På spørsmål om politikernes vilje til å delegere tilstrekkelig myndighet til administrasjonen, og rollefordelingen mellom politikerne og administrasjonen, er rundt en tredjedel misfornøyd.Telefonintervju

Hensikten med undersøkelsen, som Agderforskning har utført i alle de fire Oppdrift-kommunene, har vært å måle bedriftenes tilfredshet med de kommunale tjenestene. For å få en oversikt over dette, har Agderforskning intervjuet næringslivsledere i ulike typer bedrifter Tvedestrand. De er blitt spurt om en del spørsmål knyttet til de ulike sidene ved kommunens tjenesteyting overfor bedriftene.

Det er med andre ord ikke bare politikernes innsats som blir omtalt i den omfattende rapporten Agderforskning har utarbeidet. Også arbeidet de ulike etatene gjør, blir belyst.Ønsker bedre informasjon

I følge Agderforskning er 57 prosent av næringslivslederne fornøyd eller mellomfornøyd med kommunens næringsetat, mens 43 prosent er misfornøyd.

Mest fornøyd er bedriftslederne med næringsetaten som saksbehandler i tiltakssaker, og måten etaten fungerer som talsmann for bedriftene overfor kommunen. De fleste er dessuten stort sett fornøyde med etatens arbeid for at næringsutvikling blir en del av kommunens daglige virksomhet.Forbedringspotensiale

På de øvrige spørsmålene som er stilt i undersøkelsen, uttrykker imidlertid mange misnøye. Blant annet er det gjennomgående stor misnøye med mengden og nytten av informasjon bedriften mottar fra næringsetaten. Mange skulle dessuten ønsket seg langt bedre informasjon om finansieringsmuligheter som næringsfond og industrifond, og om offentlige utviklingsprogrammer.

Når det gjelder den oppmerksomhet og interesse som blir vist for bedriftene, og hvordan næringsetaten fungerer som samarbeidsparter, mener Agderforskning det er et stort forbedringspotensiale.For høye priser

Når det gjelder teknisk etat, er totalt sett 38 prosent fornøyd, 37 prosent mellomfornøyd, mens 25 prosent er misfornøyd. Størst misnøye er det til kommunens forvaltning og utnyttelse av arealer med hensyn til næringsformål. Når tema er kommunale veier og parkeringsplasser, og det også mange som uttrykker misnøye.

Teknisk etats priser, og prisene i forhold til kvaliteten på tjenstene, er andre ting mange er misfornøyde med. Det er flere i Tvedestrand som er misfornøyde med dette enn i de øvrige Oppdrift-kommunene. Dessuten mener mange at etatens evne til å informere og gi nyttige råd kan bli langt bedre.

På den annen side er rundt halvparten av de spurte fornøyde med måten de blir behandlet når de personlig møter opp i teknisk etat. Det blir dessuten påpekt at tilgjengeligheten i kontortiden er bra, og at man får raskt tilbakemelding på konkrete henvendelser.Institusjonstilbudet bra

Undersøkelsen belyser også næringslivets inntrykk av sentraladministrasjonen. Her uttrykker 50 — 60 prosent misnøye. Når det gjelder kommunens næringsarbeid sett under ett, er 16 prosent fornøyd, og nesten 40 prosent misfornøyd.

Kommunekasseren er den som kommer best ut av undersøkelsen. Her har de fleste bedriftslederne svart positivt på spørsmålene som knytter seg til responstid, kompetanse og personlig kontakt.

Bedriftene i Tvedestrand er ikke uventet mest fornøyd med institusjonstilbudet, helsetjenestetilbudet og grunnskoletilbudet, mens de fleste er misfornøyd med kulturtilbudet og tilretteleggingen av attraktive boligtomter, samt utdanningstilbudet.