Priskrigen blir synlig på plakatene når franchisetaker Rolf Tore Eide i Europris Lund normalt selger godteri i løsvekt for 89 kroner kiloen, mens påskeprisen er 49 kroner. Foto: Steinar Vindsland
Kjøpmann Leif Schellhorn i Rema 1000 Lund deltar gladelig i priskrigen på påskegodt. Foto: Steinar Vindsland
Godteland i Sørlandssenteret reduserer prisen fra 129 kroner til 99 kroner kiloen, forteller ekspeditør Silje Miranda Jahnsen.
Kiwi tok innersvingen på Europris med først å senke prisen til 49 kroner kiloen i forrige uke, og daglig leder Ole Kristian Frivold har merket det på omsetningen. Foto: Steinar Vindsland

— Jeg synes det er veldig flott at det er priskrig. Jeg går etter laveste pris når jeg skal handle godteri til påskeegget til barnebarna, forteller Elbjørn Hodne Andersen som fyller godteposen på Coop Xtra på Lund i Kristiansand.

Der er prisen 49 kroner kiloen løsvekt. En pris som går igjen i flere av butikkene Fædrelandsvennen besøkte fredag formiddag.

— Prisene kan godt forandre seg i løpet av dagen, bekrefter kjøpmann Leif Schellhorn i Rema 1000, tvers over gaten for Coop Extra.

Kommuneoverlege i Søgne, Vegard Nilsen, mener tilbud på smågodt påvirker folkehelsen negativt. Foto: Arkivfoto

Kommuneoverlegen i Søgne, Vegard Nilsen, har også gått ut av butikken med billig godteri. Likevel advarer han.— Vi kan ikke forby butikkene å gjøre dette, men det hadde vært så gøy hvis de skjønte at de også kunne tjene penger på sunne produkter. Jeg skulle gjerne sett lokkepris på påskeappelsiner i stedet for smågodt, sier han.

Lokkes

Nilsen, som har jobbet mye med folkehelse, mener tilbud på smågodt ubønnhørlig påvirker folkehelsen negativt.

— Du kan si det er den enkeltes ansvar, så enkelt er det ikke. Vi kjøper mer godteri når vi lokkes. Og de som påvirkes mest, er de med størst problemer fra før. Det går mest utover de som absolutt ikke skulle bli lokket til å kjøpe mer. Det bør være et tankekors, sier han.

Nilsen minner om at mange mennesker ønsker å leve sunt. Han tror butikkene undervurderer dette.

— Vi lokkes kanskje ikke av appelsiner lenger, men god påskemat kan vi lokkes av. Og det er like mye penger å tjene på sunne varer, som usunne, sier han og er litt skuffet over butikk-kjedene.

Han forstår de skal tjene penger, men mener det ikke må skje gjennom å lokke oss til «helsesynd».

Dyrest

Dyreste var Markens Is og Godteri, med 169 kroner kiloen. Ekspeditøren forteller at denne spesialforretningen velger å ikke være med på priskrigen med dagligvarebutikkene. I stedet satser de på bredde i utvalget.

Godteland i Sørlandssenteret reduserer prisen fra 129 kroner til 99 kroner kiloen, forteller ekspeditør Silje Miranda Jahnsen.

Samme filosofi ligger bak beslutningen hos Godteland i Sørlandssenteret.

Påskepris

— Vi har en påskepris på 99 kroner kiloen. Normalt er prisen 129 kroner, forteller ekspeditør Silje Miranda Jahnsen.

Hun merker at omsetningen øker når prisen faller, i likhet med flere av butikksjefene vi snakket med.

— Åhja, salget kan fem-seksdobles når vi kjører lave priser, sier Schellhorn.

De fleste regner Europris for å være kjeden som startet priskrigen på smågodt i løsvekt i fjor. I år hadde kjeden, ifølge franchisetaker Rolf Tore Eide i Europris Lund, tenkt å selge for 59 kroner. Men Kiwi kom dem i forkjøpet med 49 kroner kiloen, og da var Europris snare med å sette ned.

Lokketilbud

— Vi trekker mye folk med dette. Det er klart et lokketilbud, sier Eide og viser fram populære påskeegg som må kunne romme 2-3 kilo smågodt.

Kjøpmann Leif Schellhorn i Rema 1000 Lund deltar gladelig i priskrigen på påskegodt. Foto: Steinar Vindsland

I hyllene hos Kiwi på Lund var allerede noen av boksene med smågodt tomme, takket være prisen på 49 kroner kiloen. Daglig leder Ole Kristan Frivold sier smågodt ikke utgjør noen vesentlig del av omsetningen.— På sjokoladen går vi nok i tap med disse prisene, mens det andre godteriet har vi nok fortsatt fortjeneste på, innrømmer han.

- Mye heller lammestek

— Jeg tror ikke folk kjøper mye mer godteri fordi prisen er lav. Da bekymrer de ekstremt store påskeeggene meg mer. De presser fram økt sukkerinntak, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius til Fædrelandsvennen.

Hun driver nettstedet Bramat.no og er Sprek-ekspert for Fædrelandsvennen.

— Vi skal kose oss i påsken. Godteri hører med. Men det er ikke bra hvis påsken strekkes ut slik at påskeeggene fylles flere uker før høytiden. Det er som med sommerferien. Hver fridag kan ikke være en lørdag med godteri, sier hun.

Borchsenius synes det er dumt at butikkjedene velger godteri som lokkevare.

— Hvorfor ikke ha tilbud og oppskrifter på lammestek heller. Jeg tror mange kunder heller lar seg lokke av tilbud og tips på god påskemat, sier hun.

Ernæringsfysiologen sier godteri er som med alt annet usunt. Det handler om mengden. Litt kos av og til er greit, overforbruk fører på sikt til overvekt, helseskader og sykdom.