Fædrelandsvennen 12. februar Foto: Øvregård, Knut

Tirsdag ble det kjent at Veidekke og lokale investorer legger ned utbyggingsselskapet Venneslaheia AS – og dermed trekker seg fra å bygge ut Venneslaheia øst. Bakgrunnen er blant annet frykten for at tunnelalternativet fra Ålefjærveien, som minst vil koste 150 millioner kroner, vil gi for dyre tomtepriser.

Her er det på lang sikt snakk om 1500 boenheter – potensielt 5000 mennesker – og en liten by i bygda Vennesla.

— Det er kjempeleit at politikerne var så bastante på tunnel at hele prosjektet nå har falt i grus. Når utbygger er klar til å gå i gang, hvorfor lager vi vedtak mot det, spør Høyres gruppeleder.

Han er nå redd for at flere utbyggere vil bygge uavhengig av hverandre – slik at Venneslaheia mister en helhetlig utbygging.— Jeg håper at vi kan snu politisk på dette, sier han.

Tunnelalternativet ble enstemmig vedtatt i kommunestyret, men i plan- og økonomiutvalget i september stemte Høyre på linje med rådmannen for å utrede Erkleivvegen – og dermed lede trafikken gjennom sentrum.

Grunneier Erling Eliassen har 200-300 mål på Venneslaheia, og er også skuffet over utfallet.

— Jeg var imot tunnel hele veien, og mener at dersom en så stor kostnad skal vedtas så må kommunen bidra. Alle faginstansene pekte også på Erkleivvegen, sier han.

Forhandler

Samtidig fortsetter Vennesla kommune og fylkeskommunen å forhandle om den kostbare tunnelen som har satt en stopper for gigantutbyggingen.

Administrasjonen har formelt arbeidet med kommunedelplanen siden 2008. Nå pågår frivillige forhandlinger med fylkeskommunen for å få de siste innsigelsene av banen.

Kommer de til enighet, så blir planen vedtatt. Men det kan bli det siste som skjer på mange år.

— Hvis ingen vil bygge, så blir planen for området liggende ubrukt. Et unntak er et mindre område nord, sier plansjefen i Vennesla, Eivind Mauland, til Fædrelandsvennen.

For selv om Vennesla har arealer til småhusbebyggelse nå, så advarer han mot å drøye for lenge med å få i gang utbyggingen på Venneslaheia.

— Om 10–15 år trenger vi mer areal til småhusbebyggelse. Hvis dette prosjektet blir stående i stampe, så blir det større press på å fortette nede i dalen, og det vil være kontroversielt.

— Hvis vi vil ha boligutbygging i stor skala som støtter opp om sentrum, så er Venneslaheia veldig viktig, sier han.

Stor ro

Politikerne i Vennesla tar imidlertid den siste utviklingen med stoisk ro.

— Utbyggingen har et perspektiv på flere tiår, og i dag er vi ikke villige til å kompromisse på veiløsningen. Vi vil ikke ha trafikken gjennom sentrum, sier varaordfører Berit Kittelsen (Ap).

Ordfører Torhild Bransdal (KrF) er enig.

— Vi har et langsiktig perspektiv, og vi har ikke et prekært utbyggingsbehov nå. Politiske vedtak kan også endres.

Også Frp står for vedtaket.

— Dette kan også ha med etterspørsel å gjøre, og at Veidekke hadde stilt seg mer positiv dersom markedet var hetere, sier Alexander Etsy Jensen.

- Vet ikke hva de vil

Mens det en stund så ut til at kommunen ogfylkeskommunen ble enige om tunnelalternativet, så har Vennesla nå bedt om et nytt møte om to ukers tid.

Kommunen ogfylkeskommunen har vært i forhandlinger for å få innsigelsene mottunnelalternativet av banen, men har truffet på et skjær.

— Visendte et forslag til Vennesla. Vi håpte at de ville akseptere detvi kom fram til sist, men fikk i svar at de vil ha et nytt møte,sier rådgiver i fylkeskommunen, Maarten Nandrup Stallemo.

KåreGlomsaker (Frp) i forhandlingsutvalget sier at han ikke vet hvaVennesla ønsker.

— Jeg er blank. Jeg vet ikke hva de vil diskuterenå, sier han.

Vennesla-ordfører Torhild Bransdal sier at det ernoen «misforståelser» som må rettes opp i.

— Jeg er trygg på at viblir enige om planen under det møtet, sier hun.