Raymond Larsen, daglig leder i Dues sportsreiser Foto: Lars Hoen

— Vi synes en direkterute mellom Kristiansand og London er interessant, og noe vi fortløpende vurderer, sier informasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe til Fædrelandsvennen.

Hun er likevel kjapp med å legge til at ingen konklusjoner er tatt, og at det finnes mange andre muligheter også.

Fredag fortalte lufthavnsjef Thomas Langeland ved Kjevik at Kristiansand - London er den nest største ubetjente utenlandsruten i Avinor-systemet med 28.000 reisende årlig.

— Står høyest på ønskelisten og kan garantert fylles, uttalte han da.

- Absolutt interessant, men

Hos Widerøe er første eventuelle mulighet for en ny direkterute fra Kjevik til våren.

— Når vi setter opp sommerprogrammet, ser vi på nye muligheter i markedet, og i en sånn sammenheng er dette absolutt interessant. Samtidig er det en stor kabal som skal gå opp, og andre ruter som også vurderes, sier Brandvoll.

Stort leserengasjement

Det store antallet likes og kommentarer på Facebook om artikkelen, nærmere 1900 likes og over 200 kommentarer, tyder på en viss interesse for en eventuell direkterute til London.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook

Noe Raymond Larsen, daglig leder i Dues sportsreiser, bekrefter i en e-post sendt Fædrelandsvennen.

- Utrolig interessant destinasjon

«Som en av de store turoperatørene med en god del gjester som drar til London for å se fotball, kan jeg bekrefte at denne ruten hadde vært meget populær», skriver han.

Raymond Larsen, daglig leder i Dues sportsreiser Foto: Lars Hoen

Det samme gjør han per telefon.— London er en utrolig interessant destinasjon for Sørlandet. Vi har mange oppgitte kunder som må reise via Oslo eller København for å komme til London, sier Larsen, som mener den britiske hovedstaden bør være interessant for både ferierende og næringsliv.

— Jeg var akkurat på tur med en gjeng forretningsreisende til London, og måtte da fly via Oslo. En direktetur på en drøy time hadde vært mye mer effektivt enn rundturen på minst fire timer man nå må ha, forteller Larsen.

Passende flytype

Om direkteruten gjenoppstår, gjenstår å se.

— Vi ser at vi har en flytype som passer markedet i Kristiansand bra. Det gjelder også for Trondheim-ruta, sier informasjonssjefen i Widerøe.

Vurderer økt frekvens

Kristiansand - Trondheim er den nest største underdekkede, men betjente, ruten i Avinor-systemet, ifølge lufthavnsjef Langeland.

— Widerøe flyr fem ganger i helgene, men det er absolutt grunnlag for avganger på hverdagene, uttalte han fredag.

— Vi er godt fornøyd med utviklingen på Trondheims-ruta, og vurderer å øke frekvensen, sier Brandvoll.

Overkapasitet for kveldsrute

Når det gjelder mulighetene for kveldsrute til Oslo, er disse heller labre.

— For å få lønnsomhet på en slik rute, trenger man belegg begge veier. Det man ønsker her er ei rute som går i halv ni-tida. Det ville i så fall gitt en retur i ti-tida da SAS og Norwegian flyr vinge mot vinge fra Gardermoen til Kjevik. Det blir rett og slett for mye kapasitet, sier Brandvoll.