Made in London Foto: Lars Hollerud
Bilen har hittil kjørt 143.167 miles, tilsvarende 230.355 kilometer. Foto: Lars Hollerud
Lysene testet og funnet i orden. Foto: Lars Hollerud
Blankpusset og nylakkert. Foto: Lars Hollerud

KRISTIANSAND: — Lysene virker og motoren sviver. Men forgasseren lekker. Det gjorde bensintanken også, men den har vi klart å tette, opplyser Inge Brenna.

I sju år har de brukt så og si hver tirsdag på den firesylindrede firehjulstrekkeren av en brannbil fra 1916 av merket FWD med 62 hestekrefter og dobbel tenning.

Bilen har hittil kjørt 143.167 miles, tilsvarende 230.355 kilometer. Foto: Lars Hollerud

De håper å kunne presentere den 100 år gamle bilen offisielt på Norges mest offisielle dag.

Det vil si, brannbilen med elektrisk horn og selvstarter har ikke alltid vært brannbil.

Krim

— Etter hva vi har klart å spore av opplysninger, ble bilen brukt som ambulanse på Krimhalvøya under første verdenskrig, fremholder Brenna, talsmann for de pensjonerte brannmennene og den ene fortsatt yrkesaktive som har demontert hver skrue for så å sette bilen i stand som ny.

Motoren er av merket Wisconsin, ifølge en rammeplate.

Made in London Foto: Lars Hollerud

Men plata på fronten sier at den kommer fra London.

Uansett, bare én brannbil i Norge er like gammel som den som snart får tilbake kjennetegnet K-1870. Den står i Moss, men veier bare fire tonn.

Kristiansands første motoriserte brannbil klar for utrykning. Foto: Brannvesenet

— Hvor lenge gjorde K-1870 tjeneste i Kristiansand?

Kumlokk

— Ikke veldig lenge. Den kom hit i 1926 etter å ha blitt ombygd til brannbil i et verksted på Strømmen. Men bare to år senere ble den degradert til andrebil. Det skjedde angivelig etter at statsingeniøren klaget over at brannbilen ødela byens kumlokk med sine massive gummihjul. Fram til neste krig ble den mest stående sammen med hestene på stasjonen.

Lysene testet og funnet i orden. Foto: Lars Hollerud

Så, i 1958, ble den allerede da aldrende bilen gitt bort som gave til Bærum veteranbilklubb. Ildsjelene i Kristiansand vet at den ble brukt i Sundvollenløpet fire ganger, før den langtidsparkerte i en fjellhall i Asker, så i en garasje på Fornebu før bilen forært Teknisk museum i Oslo og havnet i en lagerhall på Lillestrøm.

— I 1995 startet kampen for å få bilen tilbake til Kristiansand. Fem år senere kom den, og yngstemann i gjengen vår, Knut Holmen (46), som fortsatt er aktiv brannmann, gikk i gang.

— Det er han som har vært ildsjelen og krumtappen. Ni år senere kom også vi gamle, som mer eller mindre har jobbet med bilen omtrent hver tirsdag siden, sier Inge Brenna.

Planer

— Hva skal dere finne på hver tirsdag fra høsten?

— Da skal vi fikse på stigebilen fra 1938. Den lekker i bremsene og står i en garasje på brygga sammen med en Ford fra 1957.

Blankpusset og nylakkert. Foto: Lars Hollerud

Inge Brenna sier at drømmen er å samle de tre bilene sammen med andre tilårskomne effekter i et brannhistorisk museum.

En brannyhet til, når vi først er inne på det:

Kristiansandregionens brannhistoriske forening ble stiftet sist høst, med Thomas Gerrard som sin første leder.

Les også: