KRISTIANSAND: Bakgrunnen for gebyret er at alle betalinger med kredittkort hos Postens blir belastet som kontantuttak. Dermed vil det påløpe et gebyr på slike betalinger. Hvor stort gebyret er, varierer ut fra hva slags kredittkort det er snakk om. I Tønnessens tilfelle lå gebyret på 75 kroner ettersom han brukte et Trumf Visakort.

— Helt «høl i hue»

— Jeg kjøpte en vare og betalte slik jeg pleier. Jeg ble litt forundret over at jeg kunne betale med kredittkort, det kunne man jo ikke før, sier Tønnesen.

Les også :

Ifølge Posten skal det informeres om gebyret som påløper ved kredittkortbetaling i alle deres utsalgssteder gjennom et klistermerke. Tønnesen mener klistermerket ikke er plassert på et tydelig nok sted.

Posten advarer kundene med klistermerket ved betalingssentralen. Tønnesen mener det ikke er godt nok plassert og påpeker at heller ikke ekspeditøren var klar over at klistermerket var der. Foto: Shaghayegh Yousefi

— Man får ikke god nok informasjon. Heller ikke ekspeditøren visste om klistermerket. Klistermerket er plassert under betalingsterminalen, og man ser det dermed ikke med mindre man er på utkikk. I tillegg er det nøkternt utformet, sier Tønnesen.Han mener det er greit at betaling hos Posten blir belastet som kontantuttak, men mener dette i så fall må informeres bedre om.

— Dette er moralsk tvilsomt og på kanten slik det er nå, selv om det er lovlig, mener han.

Mangler tekniske løsninger

Det er nylig blitt mulig å betale med kredittkort hos Posten. Det er åpnet opp for dette etter oppfordring fra kunder, ifølge pressesjef John Eckhoff.

— Det er fordi mange kunder ønsker å bruke kredittkortet til å betale oppkrav. Men vi har dessverre ikke de tekniske løsningene til å kunne skille mellom dette og vanlige kjøp. Dermed vil alle kjøp med kredittkort bli registrert som kontantuttak.

Eckhoff påpeker at det ikke er Posten som får gebyrer, men at de samler det inn på vegne av kortselskapene.

— Vi prøver å finne en løsning med bankene om dette. Enkelte banker tar 0 i gebyr også.

Han forstår at ordningen kan være uheldig for noen kunder, men mener Posten gjør sitt beste for å informere godt nok.

— Det er også sånn at de færreste som går til posten handler varer. De er der som regel for tjenester som for eksempel oppkravstjenester. De som reagerer på gebyret er de som har kjøpt små varer i den tro at de kan gjøre det uten å bli belastet, sier Eckhoff.

Bør informere tydeligere

Ifølge regionsdirektør i Forbrukerrådet, Eirik Nyberg, har Posten sitt på det rene. Likevel oppfordrer han Posten til å informere tydeligere.

- Slik vi har forstått saken så er det banken eller kredittkortselskapet som belaster gebyret, og altså de som må informere. Det er tydelig at de er observante på dette. Etter hva vi kan se har Posten ingen plikt til å informere i større utstrekning enn de allerede gjør. Vi mener imidlertid at de bør informere tydeligere om at kjøp med kredittkort blir regnet som kontantuttak, sier Nyberg.