LILLESAND: Målet er å øke tallet på båtplasser fra 78 til 170. Men de som i dag bruker båtplassene, er ikke begeistret for å måtte ut med mellom 45.000 og 70.000 kroner for å beholde plassen når båthavna er ferdig oppgradert.

I tillegg legges det opp til en årlig leie på mellom 2500 og 5000 kroner.

Ørnefjell båthavn i Lillesand ble etablert i 1985, og anlegget er nå i såpass dårlig forfatning at det må byttes ut. Grunneier og ansvarlig for driften av anlegget er Odd Skuggevik. Han tok kontakt med Trygve Reinertsen, Magne Nikolaisen og Ivar Thygesen med tanke på å få etablert en ny småbåthavn som møter dagens krav. De tre har erfaring fra utbygging og ti års drift av en båthavn i Bergstø. Totalkostnadene for hele anlegget er beregnet til 8,6 millioner, i snitt 50.000 kroner per båtplass.

Planen går ut på å fjerne dagens flytebrygger og erstatte dem med nye. Det skal bli vann, lys og strøm på bryggene, og det planlegges 60-70 oppmerkede parkeringsplasser på et asfaltert område. I tillegg skal det komme vaktbu og redskapsbuer. Tanken er at dagens vinteropplag skal fortsette og at man fremdeles skal ha en rampe for å få båtene på vannet. Meningen er at hele havna skal bli etablert som et aksjeselskap der dagens leietakere vil ha fortrinnsrett til båtplass.

Protestene har ikke latt vente på seg. Stein Erik Kvam har på vegne av 78 andelseiere i Ørnefjell Småbåthavn skrevet et brev der han hevder at initiativtakerne ikke har rett til å sette planene i verk. "Det er ikke foretatt noen avklaring med andelseierne som har en privatrettslig eierrett til hver sin båtplass, samt en tinglyst rett til en egen umerket parkeringsplass", heter det. Han legger til at her er det uavklarte forhold som må tilsi at reguleringsarbeidet må stoppes til dette er ordnet opp i.

Også Skuggevik Velforening er kommet på banen. Trafikken ned til båthavna går gjennom Skuggevik, og foreningen uttaler at trafikken alt i dag vekker bekymring. Det er flere barn som bor i området, og veien har verken fortau eller lys. Flere steder er det så smalt at biler ikke kan passere hverandre. Foreningen ber Asplan Viak, som arbeider med planene, om å gå i dialog med kommune, veivesen og fylkesmann.

Miljøvernavdelingen hos fylkesmannen peker på at utbyggerne ønsker å utvide småbåthavnen med 40 plasser mer enn det som er vedtatt i kommunedelplanen. Selve området er også større.

"Miljøvernavdelingen vil påpeke at vi finner det uheldig dersom det oppfattes som kurant å utvide småbåthavner i Lillesand med mer enn det som er vedtatt i kommunedelplanen," heter det. Og det legges til at kommunedelplanen er grundig gjennomarbeidet og vurdert av flere parter.