— Vi endret i høst begrepsnavnene «lav - middels - høy», da disse kunne oppfattes som negative, sier kommunalsjef Tore K. Haus med ansvar for oppvekst og kultur.

En av foreldrene som reagerer på at elevene på barneskolen får en evaluering som kan oppfattes som karakterer, er firebarnsmor Anija Makovina Wormsen som også er SV-politiker.

Kommunalsjef Tore K. Haus i oppvekst og kultur i Farsund, mener samarbeidsdokumentet som utvikles av elev, foresatte og skolen er viktig for å kunne gi elevene best mulig tilpasset undervisning. Her i skolegården på Farsund barne- og ungdomsskole. Foto: Torbjørn Witzøe

— Dette er en inndeling av elevene som tar fokuset bor fra læring. Jeg mener en slik konkurranse på barneskolen er uheldig. At begrepene som brukes for å evaluere elevene fra i høst ble endret fra «lav - middels - høy» til «i gang - på god vei - kommet langt» mener jeg ikke betyr så mye. Elevene vil likevel oppleve dette som en rangering i forhold til hverandre. Det omfattende evalueringssystemet krever mye av skolens tid, som heller kunne vært brukt på læring, sier hun. Hva synes du om ordningen? Stem i avstemningen og si din mening i kommentarfeltet under saken!

Avviser kritikken

Kommunalsjefen er på sin side trygg på at den pedagogiske rapporten er et godt redskap for å kunne gi elevene tilpasset undervisning, og at opplegget i tråd med vurderingsforskriften i opplæringsloven som sier at underveisvurdering kan gis både muntlig og skriftlig.

Les også:

— Farsund har i flere år brukt det vi har kaller for «pedagogisk rapport» som et samarbeidsdokument mellom elev, foresatte og skolen. Gangen i dette er at elev og lærer først har en samtale, så skal elev sammen med foresatte fylle ut et skjema og til slutt møtes alle til en utviklingssamtale på skolen og fyller i den forbindelse ut det endelige kartleggingsskjema. Elev og foresatte er aktivt med i vurderingen, slik at den skal engasjere og motivere, sier Haus.

Han er kjent med at noen lærere mener rapporten tar mye tid, men mener effekten er så god at det er god ressursbruk.

Blandede reaksjoner

Kristin Ommundsen er en av flere foreldre som har valgt ikke å fylle ut skjemaet som elevene får med seg hjem to ganger i året.

— Jeg føler meg relativt oppegående, men synes det er vanskelig å vite hvordan mine barn ligger an i forskjellige fag sammenlignet med det som er forventet og i forhold til andre. Slik jeg ser det er det lærernes og ikke foreldrenes oppgave å evaluere barna faglig.

Hun får støtte av Cathrine Welde Lundegaard som mener de som foreldre ikke har forutsetning eller mulighet for å evaluere barna i de forskjellige fagene.— Flere foreldre jeg har snakket med forteller at de har fylt ut skjemaene helt vilkårlig, og da har jo alt dette arbeidet jo ikke så mye hensikt, sier Cathrine Welde Lundegaard.

Trebarnsmor Henriette B. Jensen som også er lokalpolitiker for Høyre og leder av utvalg for oppvekst og kultur, mener kartleggingsskjemaet som foreldrene skal fylle ut sammen med barna er et fint påskudd for foreldre til å snakke med barna om hvordan de opplever de ligger an i forskjellige fag. Hun mener dette ikke har noe med karakterer å gjøre, men er et virkemiddel for å få en god dialog mellom elev, foresatte og lærer.