AGDER: — Utviklingen er kjempeskummel og problemet er økende. Vi pirker bare borti toppen av et isfjell Tallet skulle derfor vært mye høyere, men det er utrolig vanskelig å luke ut ruskjørere i trafikken. Derfor er vi fornøyd med hver rusa sjåfør som fjernes fra veiene, sier Øystein Krogstad, leder for Utrykningspolitiet (UP) i Agder og Rogaland.

UPs statistikk viser en dyster utvikling de to siste årene. I 2010 ble 22 sjåfører anmeldt for kjøring i ruspåvirket tilstand. I 2011 ble antallet nær doblet. I 2012 økte antallet med over 62 prosent. Hele 69 førere ble rustatt. Og UP avslører bare en del av ruskjørerne. Anslagsvis like mange blir tatt av lokalt politi.

krog-b.jpg Foto: Arkiv/montasje

Farlig kombinasjon

— Derfor har UP stort fokus på ruskjøring. Vi vet at kombinasjonen rus og fart fører til svært alvorlig ulykker, gjerne med dødelig utfall, sier Krogstad til Fædrelandsvennen.

Krogstad sier ruskjøring er svært ressurskrevende. Ved mistanke om ruskjøring bringes sjåføren til nærmeste legevakt for utvidet blodprøve.

— For tjenestemennene går det fort to arbeidstimer, sier Krogstad.

En studie gjennomført av Folkehelseinstituttet i 2011 viser at rusmidler svært ofte er medvirkende årsak til dødsfall i trafikken. Hele fire av ti omkomne sjåfører i undersøkelsen hadde alkohol eller andre stoffer i blodet.

Flertallet av de omkomne sjåførene var menn i alderen 20-29 år. Kun 15 prosent var kvinner. De mest vanlige rusmidlene som ble funnet i blodet på sjåførene var amfetamin, cannabis og sovemiddel.

— Jeg kan love at folk hadde blitt sjokkerte dersom de så hvem som kjører i rus. Det dreier seg ikke bare om utslåtte mennesker. Herr og fru "finesen" er godt representert. Jeg blir stadig overrasket, sier Krogstad.

Flere dødsulykker

I fjor økte antall dødsulykker i Vest-Agder for første gang på sju år. I Aust-Agder var det en dobling i antall trafikkdrepte. Til sammen omkom 14 personer i trafikken i Agder-fylkene.

Statens vegvesen har funnet at personrelaterte faktorer er medvirkende årsak ved sju av ti dødsulykker. Slike faktorer er ruspåvirkning, uerfaren sjåfør, for høy fart, trøtthet og sykdom.

I tillegg til å ta langt flere ruskjørere, doblet Utrykningspolitiet antallet narkotikabeslag i fjor. Det ble også pågrepet 70 prosent flere etterlyste kriminelle enn i 2011. — En stor andel av disse er mobile vinningskriminelle. Dette har hatt økt fokus og føler vi har blitt treffsikre når vi stanser kjøretøy, sier Krogstad.

Flere bruker belte

I fjor ble det imidlertid skrevet ut langt færre bilbeltegebyr. Krogstad tar det som et godt tegn.

— Vi ser at stadig flere er bevisste på beltebruk. Det er hyggelig når man vet at bilbelte kan være avgjørende for å overleve alvorlige ulykker, sier Krogstad.

— Hva er satsningsområder i 2013?

— Vårt hovedfokus vil fortsatt være på europaveien. Vi ser at det er mye stygg kjøring på E 39 vest for Kristiansand og på E 18 mellom Arendal og Tvedestrand. Her vil bilister oppleve flere kontroller. Dessuten vil riksvei 9 ha økt fokus, sier Krogstad.

Mange egder dømmes til rusprogram

Agder er et av stedene i landet hvor flest sjåfører dømmes til å gjennomføre program mot ruskjøring.

arne værland.jpg Foto: Arild Jakobsen

— Vi ligger helt i toppen. Sammenlignet med Rogaland så blir dobbelt så mange ruskjørere i Agder dømt til å gjennomføre programmet, sier Arne Værland , leder av Agder Friomsorgskontor.Program mot ruspåvirket kjøring er et alternativ til fengsel for personer som er tatt for kjøring påvirket av rusmidler.

De siste årene har mellom 65-70 straffedømte ruskjørere i Agder blitt idømt straffereaksjonen.

Værland sier folk i alle samfunnslag og aldre gjennomfører kurset, men felles for alle er to ting.

— Den tiltalte må være motivert for programmet og erkjenne at han eller hun har et rusproblem knyttet til kjøring. Derfor vurderer retten i hver rettssak om tiltalte er egnet, sier Værland.

Programmet varer i ti måneder og den domfelte risikerer å måtte sone fengselsstraff dersom vedkommende bryter vilkårene.