— Dette er en helt annen og mye bedre båt enn det vi har hatt i Mandal, sier skipper Alf Erik Andersen.

Følg FVN Mandal på Facebook!

Mandag morgen startet opplæringen av ham, to skippere til og en tekniker fra sjøredningskorpset i Mandal. Korpset består av 60 personer som er delt opp i 11 ulike lag.

Her er båten på verftet i Svanvik i Sverige mandag morgen før den ble tatt ut og sjøsatt. Foto: Privat

Disse har i ti år drevet redningsskøyta «Hvaler» som har vært stasjonert i Mandalselva.

Var utslitt

— Nå var den utslitt og utdatert i forhold til dagens krav og standard. Det har vært en veldig god båt i mange år, men nå begynte den å svikte i kritiske situasjoner. Da er det veldig godt å få en ny båt, sier Andersen.

Det er en båt som er betydelig større, både i størrelse og kraft.

— Mens «Hvaler» var i stand til å trekke en middels stor fritidsbåt, kan denne trekke en stor fiskebåt, sier Andersen.

Sikrere jobb

Her er alt av moderne fasiliteter og utstyr.

— Den vil gjøre jobben vår mer sikrere, sier Andersen.

Alf Erik Andersen er en av 11 skippere som drifter redningsskøyta i Mandal. Nå er han og fire andre i Sverige for å hente ny båt. Foto: Privat

Redningsskøyta skal døpes på lørdag på Bygdøy i Oslo. Foreløpig heter den bare RS 157.— Vi får ikke vite navnet før lørdag. Vi får heller ikke vite før da hvem som har vært donor slik at byggingen har vært mulig, sier Andersen.

Han anslår at båten koster i overkant av ti millioner kroner.

Opplæring

Før de drar til Oslo og dåp, skal gjengen fra Mandal ha intensiv opplæring av båten.

Det er en båt med alt av teknisk utstyr som er mulig å oppdrive. Det blir en helt annen hverdagen for redningskorpset i Mandal. Foto: Privat

— Vi skal holde på fra tidlig morgen til sen natt, både teori og praksis. Det er viktig at vi kan båten ut og inn, ikke minst fordi vi skal lære fra oss til resten av sjøkorpset, sier han. Til Mandal kommer de søndag. Da skal båten fortøyes i Kleven der den heretter skal ligge ved en helt ny stasjon.