KRISTIANSAND: De tre passasjerene fra firmaet Offshore and Ship Management (OSM) i Arendal var på vei tilbake fra Gøteborg ettermiddagen fredag 11. januar 2008. Nå har Statens Havarikommisjon levert sin rapport etter å ha undersøkt hendelsesforløpet. Kommisjonen konkluderer med at at understellssvikten i flyet skyldtes brann i den elektriske motoren som opererte understellet.

Videre har kommisjonen kartlagt hendelsen slik:

Problemene startet like etter at charterflyet, en Beech 58P Baron, hadde passert Birkeland og skulle begynne på Kjevik-innflygningen.

Elektrisk problem

En av passasjerene satt i forsetet. Han hadde flysertifikat og fungerte i praksis som styrmann. Han mener å huske at han så tre grønne lys som indikerte at understellet var nede. Flapsen ble deretter valgt til 15 grader. De to i cockpit ble så oppmerksom på en kraftig stikkende brent lukt. Det var lite eller ingen røyk, men de var enige om at de hadde et elektrisk problem.

Stummende mørke

Piloten slo av all strøm og åpnet de små vinduene på siden av frontruten for å få inn frisk luft. Deretter slo de på batteribryteren og strømforsyningen til radioen et kort øyeblikk for å gi beskjed til tårnet om at de kom til å lande strømløst. Den videre innflygingen og landingen skjedde i totalt mørke, men med fartsmåleren opplyst av en lommelykt.

I stummende mørke, med åpne vinduer og en lommelykt på fartsmåleren sørget piloten for å holde en høy innflygingshastighet, slik at flyet kunne lande hurtig på bakken.

Kort tid etter at hjulene berørte rullebanen, foldet understellet inn slik at flyet skled på buken. Ingen om bord ble skadet. Flyet ble betydelig oppskrapet i buken og ble senere kondemnert.

Ingen personskader

Flyets kabin forble uskadet og det oppsto ikke drivstofflekkasje eller brann under landingen. Selv om skadene på flyets underside var omfattende var det etter Havarikommisjonens mening ikke overhengende fare for at de om bord skulle bli skadet.

Ifølge rapporten viser undersøkelser at understellssvikten skyldtes brann i den elektriske motoren som opererte understellet.

Mye tyder på at piloten hadde grunn til å tro at understellet var klart til landing.

Satt ut av spill

Havarikommisjonen antar at den elektriske motoren brant opp i det understellet ble valgt ned under innflygingen til Kjevik. Automatsikringen løste deretter ut. Det er mest sannsynlig at Landing Gear Actuator stoppet opp i den stillingen den ble funnet i etter havariet, det vil si in nær DOWN-posisjon, men ikke tilstrekkelig langt ned til at understellet gikk i lås.

Dette skulle tilsi at de tre grønne understellslysene aldri ble tent. Hjulene har imidlertid vært så langt nede at både støybildet og aerodynamiske forandringer i flyet skulle tilsi at de var nede. Etter at fartøysjefen slo av all strømforsyningen på flyet var understellets indikator— og varslingssystem satt ut av spill. Det er en viktig faktor som forklarer hvorfor det var mulig å lande med understellet ute av lås.

Slitasje sannsynlig årsak

Brann om bord i fly er dramatisk og må unngås. Havarikommisjonen mener derfor at det var riktig av fartøysjefen å slå av all strøm for å hindre at de elektriske problemene kunne utvikle seg til en brann.

Da hovedhjulene traff rullebanen uten at nedlåsene var i inngrep, ble understellet i realiteten bare holdt på plass av stagene mellom hver enkelt understellslegg og Landing Gear Actuator. Grunnet overbelastning røk følgelig staget til neseunderstellet og stagene til hovedunderstellene bøyde seg. Dette tillot at understellet foldet inn og flyet la seg ned på buken.

Havarikommisjonen mener at slitasjen på tannkransen og metallsponene i gearoljen viser at Landing Gear Actuator har vært belastet også forut for denne flygingen. Dette skyldtes mest sannsynlig feil ved riggingen av understellsmekanismen.