Informasjonssjef Catharina Kokkim i Telenor skriver til Fædrelandsvennen:

— Feilen i Telenors mobilnett er rettet. Feilen oppsto klokken 19:20 og oppsto etter en oppdatering i Telenors nett. Feilsituasjonen førte til at alle Telenors kunder som forsøkte å ringe eller å sende SMS mellom 19:20 og 21:35 ikke hadde dekning eller ble brutt. Telenor beklager de problemer denne feilsituasjonen har medført for våre kunder, og vi skal nå følge opp våre rutiner for å sørge at lignende feilsituasjoner ikke skjer igjen.

Ifølge VG skal tre millioner kunder være rammet av feilen.

Hvis du fortsatt har trøbbel med din mobil, anbefaler Telenor omstart av telefonen.

Årsaken er oppgradering

Til Fædrelandsvennen skriver informasjonssjef Catharina Kokkim i Telenor at det har oppstått en feil etter en oppgradering i Telenors nett tidligere i dag.

— Dette er en feil som ikke skal oppstå, og vi vil nå gå opp rutinene for å sikre at det ikke skjer igjen, skriver hun.

— Feilen oppsto etter en oppgradering av Telenors nett, og rammet 2G og 3G trafikk i hele landet. Verken nødnumre eller fastnettet ble rammet av feilen, utdyper selskapet i en pressemelding.

Varslet på Facebook

Da mobilnettet kollapset var det Facebook som ble informasjonskanalen ut til publikum og presse. Der skrev Telenor følgende:

"Hei dere! Vi har litt knuter på tråden i kveld, og mange har problemer med å ringe fra mobil til mobil og sende SMS. Vi legger ut oppdateringer så fort vi vet noe mer."

Meldingen ble lagt ut klokka 19.40. Tips oss hvis du vil Fædrelandsvennen skal ta opp problemer du fikk på grunn av feilen i mobilnettet. Epost: tips@fvn.no, telefon/sms/mms: 03811

På Facebook-siden til Telenor kom det fram at kunder over hele landet hadde problemer, fra Kautokeino i nord til Lindesnes i sør.

Fædrelandsvennens Facebook-side strømmet det på med meldinger fra folk over hele Agder om problemer, da Fædrelandsvennen delte denne artikkelen.

Beredskap

Agder politidistrikt bekrefter at deres nødnummer fungerte som det skulle. Brannvesenets nødnummer skal ha vært nede på et tidspunkt.

Fylkesberedskapssjef Yngve Årøy sier på fasttelefon til Fædrelandsvennen at de raskt ble informert om feil fra Telenor, og at de varslet kommunene, kraftverk, politi og andre etater.

— Vi fikk rask varsling. Problemet er kommunikasjon til, fra og mellom mobiltelefoner og mobilbaserte enheter. Det ser for eksempel ut til at hvis det er et sim-kort i en ipad, så fungerer den ikke.

- Hva kan gjøres?

— Nei, hva kan man gjøre? Fasttelefon virker. Da er det et tankekors at mange har kastet ut fasttelefonen. Vår varsling til kommunene er sendt ut på epost. Det er det vi kan gjøre. Så må kommunene sjekke hvilke konsekvenser det har for dem, for eksempel i forhold til mobilbaserte nødalarmer, sier Årøy.

- Kan det være alvorlig?

— Dette har kommunene gode rutiner på. Vi hadde et liknende tilfellle før i år. Situasjonen ble håndtert på en god måte da, erfarte vi, sier Årøy.