KRISTIANSAND: De første tiltakene iverksettes allerede i år og neste år. Da innføres blant annet et to-prissystem på landsbasis, som innebærer at prisen på kontant-billetter økes, mens forhåndskjøpte og elektronisk betalte billetter blir betydelig rimeligere.

Fra 2013 skal de første forsøksprosjektene med mobil billettering begynne. Håpet er at de fleste skal kunne betale billettene med mobilen rundt 2015. I tillegg skal:

  • Flere kommisjonærer selge billetter.

  • Fornying og salg av periodekort skal bli tilgjengelig for flere på internett.

  • Flere bankkortterminaler på billettmaskiner i distriktene.

  • Flere deponeringssteder, lavere kontantbeholdning og holdeplasstiltak.

— Vi er enig om at fremtidens kollektivtransport skal være kontantfri. Dette arbeidet er et viktig steg mot kontantfri kollektivtransport med redusert risiko for ran og vold. Det er en fordel for sjåførene men også for passasjerene, sier statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet.

Overordnet

Gruppen har bestått av representanter fra staten, fylkeskommunene, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene, samt Arbeidstilsynet.

— Her er myndigheter og begge sider i arbeidslivet representert. Og gruppen er enstemmig. Det betyr at alt ligger til rette for god oppfølging og at vi når målet så snart det er mulig, sier statssekretæren.

— En av hovedgrunnene for arbeidsgruppens arbeid, var en del stygge ran på bussen i Kristiansand. Nå kan vi i hvert fall si at det har kommet noe godt ut av det til slutt, sier Støstad.

Han forteller at en av de tingene som gjorde et sterkt inntrykk på arbeidsgruppen var sjåføren fra Kristiansand som fortalte hvordan ranet av ham også rammet familie og kolleger.

Teknisk krevende

Det følger ikke signaler om ekstra penger for å innføre de nye tekniske løsningene.

— Dette handler om at aktørene har vilje til å få gjennomført løsningene. De kommer uansett. Det ser vi også i andre land. Nå får vi flere med på denne dugnaden, på en rask og forsvarlig måte, sier statssekretær Støstad.

Yngve Solberg representerte fylkeskommunene i arbeidet.

— Her blir det til at alle må bidra. Både stat, fylkeskommune og arbeidsgiverne. Hvor mye og hvordan fordelingen blir, har vi ikke tatt stilling til.

Han viser også til at 16 av 18 fylkeskommuner har eller skal innføre det den nye teknologien, og har budsjettert deretter.

Mobilbetaling

— Kostnaden er ikke den store bøygen, mer det å få gjort det. Mobile løsninger vil koste, det er ny salgskanal. Men det blir et spleiselag, sier Solberg.

— Når kan vi betale med mobilen?

— Jeg håper vi kan ha det på plass de fleste steder innen fem år, sier han.

— Men det viktigste er vi nå har et felles mål. Dette skjer ikke i ett og ett selskap. Nå har vi en felles plan og plattform for hele landet, sier han.

Gledelig. Både NHOs representant Terje Sundfjord og Fagforbundets Carl Ivar Delingsrud sier de er glad for enigheten om kontantfri kollektivtransport.

— Det viktige nå blir å trykke på fremover. Det er mye som skal på plass. Et nasjonalt billettsystem vil kreve store investeringer. Mye kan løses av selskapene selv. Men vi må følge med på statsbudsjett og de vanlige prosessene og ha trykk på saken for å få det til, sier Delingsrud.

BUSSRAN: Dette vil man unngå. Bevæpnet med en jernstang og en softgunpistol ranet disse guttene sjåføren på Hånes. FOTO: BUSSEN AS Ran Bussen Foto: Bussen A/S