TROMSØ: – Dette har ingenting med kvaliteten på båtene å gjøre. Her kan strømmer eller været spilt inn slik at kraften ble for stor da den la seg til kai, sier daglig leder i Veolia Transport, Stig Solheim.

Det er tre uker siden hurtigbåtene fra Mandal kom i drift mellom Tromsø og Harstad. Da hadde man montert opp midlertidige ilandsigningsplattformer for å ta i mot båtene som ligger lavere i sjøen i forhold til de forrige hurtigbåtene. Men etter bare et par dager skjedde det et uhell på disse plattformene med en av passasjerene, og siden har båtene ligget til kai mens man bygger om kaianleggene igjen.

Derfor kom denne skaden som er overraskelse på Solheim som først trodde det måtte handle om hærverk. Men nå konkluderer han med at det er en selvpåført skade som har skjedd mens båtene var i drift. Hullet er knyttnevestort og med en del riper rundt. Onsdag formiddag var folk på plass fra Båtservice for å ordne dette.

– Dette er en liten sak som media gjør større enn den er. Når en båt treffer kaia for hardt, blir det merker og eventull hull om sammen sammenstøtet er for hardt, sier Solheim.

Han sier at de er meget godt fornøyde med båtene så langt. – Dette er morgendagens båter, sier han.

Hullet i Fløyfjell er omtalt på Troms Folkeblad sine nettsider, der nettdebatten rundt båtene igjen går hardt for seg. Noen mener de ansvarlige bak kjøpet må gå av. Og andre skriver at det heretter er nødvendig å oppgi hvem som er ens pårørende når man er passasjer i båtene.