HJØRRING: Bilforhandleren Ejner Hessel i Hjørring har nemlig blitt en hit blant norske Mercedes— eiere.

150 norske bileiere har så langt i år tatt ferja over Skagerrak for å reparere bilen, i byen som på Sørlandet kanskje er mest kjent for fotballturneringen Dana Cup.

— De kommer for alt fra ordinær service til langt større og mer kompliserte reparasjoner, sier Henning Palsgaard Christensen, verkstedsleder hos Ejner Hessel, til [nordjyske.dk.](http://nordjyske.dk/nyheder/norske- bilejere- valfarter- til- hjoerring/0125f0db- 62f4- 43cc- 94b1- e910eb232cdb/73/1513)

Men den gryende overfarten er ikke resultatet av noen aggressiv markedsføring.

— Vi har fått et riktig godt rykte i Norge, fordi kundene våre er tilfredse. Og så betaler det seg jo, mener Henning Palsgaard Christensen.

Lønte seg

Det utspillet stiller drosjesjåfør Per Øystein Jensen (50) fra Lillesand seg bak. Tidligere i måneden tok han en svipptur til Hjørring, og sparte ifølge egne beregninger rundt 15.000 kroner på reparasjonen av sin E- klasse 2008- modell.

— Det var første gangen min, og jeg fikset hovedsakelig konverteren i girkassa. Det kostet 11.500 danske kroner. Hjemme hadde det nok kostet rundt 23. 000 kroner. Men jeg fikk gjort litt ekstra også som jeg fikk på kjøpet, så rundt 15.000 kroner spart er nok riktig, sier han til Fædrelandsvennen.

Han fikk høre om Hjørring- verkstedet gjennom bekjente.

— Jeg durte ned og leverte bilen klokka 12.00. 16.30 var den ferdig, og jeg kunne ta kveldsferja hjem, sier han, og legger til at han er veldig fornøyd med arbeidet og servicen.

- Vi er billigere

Ifølge Henning Palsgaard Christensen kommer Mercedes- sjåførene fra Sørlandet, men det er også noen fra Bergen.

— Folk kommer enten på en dagstur, eller de er her på ferie. Vi har kort ventetid, siden vi har et stort lager med mange reservedeler. Og så ligger vi nok ca. 20 prosent under norske verkstedpriser, sier han til Fædrelandsvennen.

Bilreparasjon i utlandet er imidlertid momsbelagt i Norge. Men det er mulig å få tilbakeført den danske momsen i etterkant, og altså kun betale norsk moms på 25 prosent.

Trend

Palsgaard Christensen tror at jungeltelegrafen har ført til økningen i norske kunder.

— Vi har en del faste, også prater de med andre som blir interesserte. Jeg har hørt med Toyota- og VW- forhandlere i nærheten, og de melder også om den samme trenden, sier han, og slår fast:

— Vi fikser bilene deres, også får vi komme til Norge på påskeferie.

Den store interessen kan også føre til fornyelse i verkstedet.

— Vi vurderer å utvide åpningstiden, eller ansette et par mekanikere ekstra, sier han.