HIRTSHALS/KRISTIANSAND: — Vi utvider arealene våre med omkring 10 hektar, får en bedre veiforbindelse til havna og effektivisering av logistikken, sier administrerende direktør i Hirtshals havn, Jens Kirketerp Jensen.

— Normalt kan vi tømme en bilferge på omkring 20 minutter, men når det er høyt trykk i havna, noe det ofte er, skaper det forsinkelser. Det vil vi få bukt med nå, sier Jensen.

Jens Kirketerp Jensen, administrerende direktør Foto: Hirtshals Havn

Etter 2014 vil "rushtid" sannsynligvis bli et fremmedord i Hirtshals. — Med denne investeringen vil vi kunne holde det servicenivået vi ønsker å ha. Bilene vil komme hurtig av ferga, og raskt over på motorvei, sier Jensen.

Fergetrafikken er nemlig planlagt rutet inn på en ny vei, som vil gå utenom resten av havna.

Bygger LNG-terminal

Utvidelsen, om enn beskjeden, er også gode nyheter for den daglige driften i Hirtshals.

— Vi mangler i dag forretningsarealer, arealer til løstrailere og plass til en LNG-terminal, tankanlegg for gass. Nå får vi det. I tillegg har vi problem med at trafikken tetter seg ved fergeanløp i østhavnen, og problemene forplanter seg, sier teknisk sjef Peter Ydesen ved Hirtshals havn.

LNG-terminalen vil bli liggende tett ved Fjord Line-terminalen. Det tas høyde for at rederiet bygger om sine ferger til å gå på gass, etter at kravet til NOx-utslipp skjerpes fra 2015. ## - Positivt for Kristiansand

— Alt betyr noe i et bilateralt samarbeid. Når det satses på Hirtshals, skaper det også positive ringvirkninger for Kristiansand, sier driftssjef i Kristiansand havn KF, Thomas Granfeldt.

Færre forsinkelser i fergetrafikken på dansk side betyr økt stabilitet i Kristiansand.

— Vi ser kontinuerlig på muligheter for å optimalisere trafikksituasjonen i havna ved fergeanløp, sier Granfeldt.

Senere i kveld: Utreder jernbane-"bro" mellom Hirtshals og Kristiansand