VENNESLA: I år har damplokomotivet kun vært ute av verkstedhallen på én chartertur. Siste tur til Røyknes var i september i fjor. Utover høsten toppet konflikten seg mellom Vest-Agder-museet (Vam) og Stiftelsen Setesdalsbanen. 29. desember sa Vam opp driftsavtalen, med begrunnelse i langvarige samarbeidsproblemer mellom partene og arbeidsmiljømessige årsaker.

— Vi er inne i en prosess hvor vi venter på noen interessante forslag, som tar oss, venneforeningen, inn igjen i samarbeidet og kan fortsette driften av Setesdalsbanen, sier styreleder i Setesdalsbanens venner, Anne Berit Jørgensen til Fædrelandsvennen.

Ordknapp mekler

Prosessen hun snakker om ble startet før sommerferien. Tidligere rådmann i Birkenes kommune, Alf Martin Woye, er hyret inn av stifterne – Vennesla kommune, Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune – for å mekle mellom partene.

Woye er ordknapp når vi spør ham om hvilke forslag han vil presentere på et møte på Grovane stasjon torsdag.

— Det kan jeg ikke si noe om nå. Jeg er mekler med mål om å finne en løsning, sier han.

— Intensjonen med prosessen som er i gang, er klinkende klar; det er å få banen i gang igjen, sier Vennesla-ordfører Torhild Bransdal (KrF).

- Venneforeningen er viktig

Venneforeningen sitter på nøkkelen til driften av banen, sier styreleder i Vest-Agder-museet IKS, Thor Jørgen Tjørhom. Den tidligere Sirdal-ordføreren synes det som har skjedd rundt banen, er kjedelig. Målet med prosessen som er startet er å få til en god dialog og forståelse mellom alle parter, og som sikrer en god drift fra 2013. — Det som har skjedd må vi skrive på kontoen for et "ikke bra år" for Setesdalsbanen. Vår nye organisasjonsmodell må tilpasse alle våre driftenheter i Vam, sier Tjørhom og snakker om formaliteter før konflikten er løst.

I år er det 50 år siden Setesdalsbanen ble nedlagt. 2. september 1962 gikk det siste toget. Det er mange år lagt en enorm dugnadsinnsats for å holde liv i banen. Allerede i 1964 ble det første museumstoget kjørt etter nedleggelsen. Setesdalsbanen ble Norges første museumsjernbane.