VENNESLA: I kommunestyret torsdag kveld brukte politikerne nesten to timer på å drøfte sammenhengen mellom ungdomsskole og videregående, og hvorfor Vennesla har størst andel elever med spesialundervisning (13,5 %) i Vest-Agder. Mange reagerer nå på at det brukes 25 millioner av et samlet skolebudsjett på 160 millioner.

— Det gjelder ikke å spare penger til spesialundervisning. Vi må bevare potten og ikke kutte, understreket Grønnestad fra talerstolen.

Han snakker av erfaring og mener elevene som har behov, skal få den hjelpen de trenger.

I kommuneplanen er målet bedre levekår og at "Den gode skolen i Vennesla" skal levere gode læringsresultater og tilpasset opplæring.

Godt hjem: - Kommer du fra et trygt og godt hjem, er sjansen større for å lykkes på skolen, sa KrFs gruppeleder Daniel Bakken Foto: Torstein en

Levekårsutvalget har bedt om egen sak på spesialundervisning. De vil ha en fullstendig oversikt, noe kommunen ikke har nå.— Vi må ha fakta på bordet og en grundig gjennomgang, sa utvalgsleder Inger Turid Tonstad (KrF).

Varaordfører Berit Kittelsen (Ap) vil se om det er mulig å spare penger på spesialundervisning. Hun mener kommunen over tid bør komme bedre ut.

I dag starter spesialundervisningen i 1. trinn og øker kraftig til 10. trinn. Mange fra ungdomstrinnet mestrer ikke overgangen til videregående.

— Vi vet at foreldrenes utdanningsnivå betyr svært mye for barnas utvikling og læring, minnet Berit Kittelsen om.

— Kommer du fra et trygt og godt hjem, er sjansen større for å lykkes på skolen, fulgte KrFs gruppeleder Daniel Bakken opp.

Rektor Torkild Haus fortalte politikerne om sine erfaringer og målinger gjort blant elever på Vennesla videregående.

— Den suverent høyeste risikoen, er at elever hos selv erkjenner, når vi spør dem, at de arbeider for lite med skolen.