KRISTIANSAND: — Lørdag var en heftig dag. Det siste værvarselet på fredag slo til, noe som medførte store mengder snø, sier Odd Kristiansen.

Fædrelandsvennen møter Odd Kristiansen, som er ansvarlig for brøyting og strøing av de kommunale veiene i Kristiansand, og Johan Mjaaland, som er ansvarlig for E 18 og E 39 og de statlige veiene i Vest-Agder.

- Forberedt på det verste

De to legger bak seg en lørdag hvor det lavet ned opptil 50 centimeter snø i enkelte områder av distriktet. Samtidig blåste det en kraftig vind inn over Sørlandet. Utover dagen skiftet været, og veiene ble våte og sleipe.

— Vi var forberedt på det verste. I forkant av lørdagen diskuterte vi i Statens vegvesen hvordan vi skulle håndtere situasjonen, forteller Mjaaland, som er øverste leder for veivesenets veiavdeling i Vest-Agder. - Hvordan er det å ha det overordnede ansvaret i en slik situasjon?

— Som leder har jeg et ansvar, et ansvar jeg har hatt siden 1995. På mange måter har ansvaret blitt en vane, sier Mjaaland.

- La bilen stå

Det var Mjaaland som tok den endelige avgjørelsen om å oppfordre folk til å la bilen stå og holde seg hjemme lørdag.

— Jeg tok avgjørelsen sammen med mine folk. Det viktigste for oss var å ha fokus på trafikksikkerhet og fremkommelighet, påpeker han, og legger til at både meteorologer og politiet kom med lignende oppfordringer.

- Avgjørelsen fikk jo en del konsekvenser?

— Ja, det var ikke mye trafikk lørdag formiddag, sier Mjaaland og drar litt på smilebåndet.

Konsekvenser for handelsstanden

- Hvordan var det å se at folk fulgte oppfordringen?

— Det var bra, men jeg tror folk flest tok en selvstendig avgjørelse da de så været selv, påpeker Mjaaland.

- Avgjørelsen fikk jo konsekvenser for handelen, som trolig ble sterkt redusert i Kristiansand lørdag?

— Jeg vil jo tro at folk tar igjen julehandelen. De vil jo uansett trenge julegaver.

- Mener dere at oppfordringen var riktig?

— Ja, sier Mjaaland.

— Absolutt, sier Kristiansen.

Urolige netter

Mjaaland innrømmer at han enkelte netter kan føle på uro når han vet at et heftig vær er på vei inn over Sørlandet. Han kjenner på ansvaret ved å være sjef.

— Jeg må opp om natten og sjekke været, sier han, og understreker at han stoler på at rutinerte mannskaper gjør en god jobb når de statlige veiene fylles med snø.

Også Kristiansen kjenner på ansvaret.

— Man slapper av innimellom. Jeg blir urolig. Jeg følger ekstra godt med på værmeldingen når det er meldt uvær, sier Kristiansen, som er er ingeniør i teknisk avdeling i Kristiansand kommune.

Tusenvis av kilometer med vei

De to sjefene har ansvar for flere tusen kilometer med veier i Vest-Agder. Mjaaland har ansvar for 2300 kilometer med vei, mens Kristiansen har ansvar for 500 kilometer. De 500 kilometer med veier i Kristiansand er ekstra krevende. Lørdag var 100 enheter ute for å brøyte de kommunale veiene i byen. Brøytemaskinene ble presset til det ytterste, og den bløte og tunge snøen medførte at flere brøytebiler havarerte.

— Små veier er svært arbeidskrevende, og de gir mannskapene mange ulike utfordringer, forteller Kristiansen. Natt til lørdag var mannskapene hans oppe ved 03-04-tiden. Klokken 16 var 75 kilometer med bussveier brøytet og strødd, samt 100 kilometer med gang- og sykkelveier.

— Brøytingen av de 300 kilometerne med boligveier var variable, på grunn av parkerte biler og mye folk i veiene, sier han, og opplyser at brøytemannskapene i Kristiansand kommune nå blant annet skal bruke den neste uka på å brøyte rene fortauene i sentrum.