MANDAL: – Fartøyet er utsatt for sterkere påkjenninger enn det den var konstruert for. Jeg ser en uheldig konstruksjon med en plate i front på overbygget. Når den utsettes for kraftige belastninger i høy sjø, kan du få slike skader som vi ser her, sier Ulf Kristiansen i Diab AS til Teknisk Ukeblad.

Kristiansen utelukker nesten at det har skjedd noen feil under støpingen av båten.

– Selv om designen er litt uheldig, er det fullt mulig å bygge båten så sterk at den likevel skal tåle såkalte «nosedives» – det vil si at fronten dykker hardt ned i bølger, sier Kristiansen til Teknisk Ukeblad.

Det er Veolia Transport som venter på totalt fire hurtigbåter fra Båtservice Mandal. De tre siste båtene er nå forsinket.

Direktør Bjørn Fjellhaugen ved Båtservice Mandal sier til Teknisk Ukeblad at båten er konstruert for å tåle 1 G.

– Båten er konstruert for å tåle 1 G ved maks fart ved rolig sjø. Ved 0,5–2 meters bølger, fordobles belastningen. Begrensningene for operasjon står på brua og kan ikke misforstås. Utsettets båten for ekstra smell i forhold til det den er konstruert for, kan skader oppstå, sier Fjellhaugen.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) undersøker i disse dager båten og skal i løpet av uka ta «MS Sollifjell» opp av vannet og gjennomføre undersøkelser av båten.