KRISTIANSAND: — Høybroa må ses i sammenheng med de store utbyggingsplanene som allerede er vedtatt. Hele området fra Vestre Strandgate og vestover til Falconbridge blir massivt utbygget, sier veivesenets prosjektleder for den nye E 39, Stig Berg-Thomassen.

På de nye illustrasjonene som veivesenet har utarbeidet, er utbyggingen vest for dagens fergekai tegnet inn.

Helt inn til krysset mellom Vestre Strandgate og veivesenets høybro vil det ligge høye kontor- og næringsbygg. Den høye, runde bygningen er et hotell. Videre vestover vil det ifølge illustrasjonen være flere 15-20 meter høye bygninger og deretter kraner i den nye containerhavnen.

— Ikke skjemmende

Politikerne har allerede vedtatt en ny Euroterminal som skal binde jernbane, busser og ferge sammen på en ny måte. Det er også bestemt at containerhavnen skal flyttes til det tidligere KMV-området.

— Disse utbyggingene kommer. Det er først som en del av dette nye bybildet vi kan se høybroa i et riktig perspektiv, og da blir den langt fra så skjemmende som enkelte har hevdet. Dessuten skal vi gjøre dette så pent vi kan, sier Berg-Thomassen.

Inne i fjellet ved Duekniben planlegges det et veikryss. Her blir det avkjørsel til den nye containerhavnen.

Vestover mot Banehei-tunnelen forsikrer Berg-Thomassen at kirkegården ikke vil berøres av noen av de aktuelle trasévalgene. - Ved alle alternativer blir det større avstand til den enn i dag. Dessuten er det planlagt grønt-arealer inntil kirkegården, sier han.

Høylytt kamp

Motstandere av høybro har kjempet en høylytt kamp for tunnel. De mener dette er det mest fremtidsrettede alternativet, og at det er langt mer miljøvennlig.

Berg-Thomassen har ikke latt seg overbevise.

— Både bro og tunnel er langt bedre enn dagens løsning når det gjelder støy og luftforurensning. Forskjellene mellom bro og tunnel er små. Utslippene må likevel ut et sted, og man kan da velge mellom konsentrerte utslipp enkelte steder eller spredning over et større område, sier prosjektlederen.

— Tunnelaksjonen kjemper for tunnel og bare det. Det er greit nok, men vi må også se på helheten, blant annet i forhold til utbyggingene som er vedtatt i Kristiansand, sier han.

Berg-Thomassen mener tunnel- og broalternativene er likeverdige rent trafikkmessig. Utbyggingskostnadene teller imidlertid klart i favør av høybro, mener han.

— Mange penger

Høybroen er beregnet å koste 1540 millioner kroner, mens tunnelen ifølge veivesenet vil koste 1865 millioner kroner.

— Prisforskjellen på 325 millioner kroner er mange penger. Ikke minst når vi ser på behovet for å finansiere andre prosjekter innen trafikksikkerhet, miljø, kollektivtrafikk og gang- og sykkelveier, sier han.

Etter flere runder med informasjonsmøter, høringer og møter med ulike grupperinger, mener Berg-Thomassen tunnelalternativet er enda mindre aktuelt enn før.

— Jeg har forsøkt å ha en åpen holdning til de ulike alternativene underveis, men for Statens vegvesen er anbefalingen helt klar. Høybro er best økonomisk og for byens videre utvikling, mener han.

vidar.udjus@fedrelandsvennen.no