KRISTIANSAND: — Vi snakker om et skip som kan klare strekningen Kristiansand - Hanstholm på en time og 20 minutter, sier rederisjef Svein Olaf Olsen til Fædrelandsvennen.Til sammenligning bruker Color Lines «Silvia Ana» to og en halv time mellom Kristiansand og Hirtshals.Olsen understreker at handelen ennå ikke er godkjent i styrende organer i rederiet Masterferries.com og selskapet som eier den superraske katamaranen, Incat Europe.Planen er at skipet settes i trafikk over Skagerrak i slutten av mars neste år.Etter det Fædrelandsvennen kjenner til, er Bernt og Frank Mykjåland villige til å investere nær 200 millioner kroner i det sju år gamle skipet, som er bygget på Tasmania nær Australia.Skipet har de siste årene trafikkert Århus og Odden på Sjælland under navnet «Mads Mols». Det har også gjort tjeneste mellom Boulogne i Frankrike og Dover i England.Rederisjef Svein Olaf Olsen sier at skipet innehar verdensrekorden på den såkalte «The Blue Riband», atlanterhavsstrekket mellom Canada og England.- Skipet har marsjfart på 45 knop og maxfart på 50. Det vil fint klare åtte-ni meter høye bølger, lover Olsen.Han legger til at rederiet har hatt katamaranen til vurdering en tid.- Masterferries.com har hele tiden ønsket flere skip. Det er derfor navnet skrives i flertall, forklarer Svein Olaf Olsen. «Gabriel Scott»

Hva som nå skjer med «Gabriel Scott», er usikkert. Skipet har vært avertert til salgs, uten at rederiet nødvendigvis vil selge.- Det kommer an på pris. Men vi bruker ikke to skip mellom Kristiansand og Hanstholm. Dersom vi beholder «Gabriel Scott», er det for å seile på en annen destinasjon, sier Olsen.Planen er at katamaranen skal gjøre fire vendinger over Skagerrak i døgnet.Navnet på nykommeren er ennå ikke besluttet. Rederisjefen sier at fornavnet blir Master og at Vision og Cat kan være aktuelle etternavn.Sølvfaks er visstnok ikke aktuelt for rederiet som debuterte med «Gabriel Scott».1. mars ventes skipet til Kristiansand, etter å ha gjennomgått overhaling og sertifiseringer i Århus.Om lag 500 søkere har meldt seg etter at masterferries.com lyste ut stillinger til 40 år gamle «Gabriel Scott». Disse skal i stedet kjempe om jobb på passasjerskipet som angivelig er verdens raskeste.