KRISTIANSAND: — Selv om vi forlenger rullebanen, vil det ikke ha noen effekt. Ifølge den nye rapporten er fjellene nord for flyplassen for høye til at mange typer større fly vil kunne lande og ta av, sier lufthavnsjef Morten Wathne til Fædrelandsvennen.

Dermed kan drømmen om charterreiser fra Kjevik til fjerne himmelstrøk og ruteflyvninger til utlandet med de billigste selskapene forbli uoppnåelig.

For i går ettermiddag fikk Morten Wathne overlevert den viktige rapporten om Kjeviks fremtid. Og innholdet var svært nedslående lesning for alle som hadde håpet at Kjevik skulle bli en fullverdig flyplass.

For bratt stigning

Sørlandet er i dag den eneste landsdelen uten en flyplass med rullebane på minst 2000 meter. Og dette er en magisk grense for flyselskapene. Er rullebanen kortere, sier mange selskaper, for eksempel Ryanair, blankt nei til å vurdere ruter på slike flyplasser.

Kjeviks rullebane er i dag 1840 meter. Både politikere og næringslivsaktører i landsdelen har i flere år arbeidet for å få Avinor til å gå med på en utvidelse til 2000 meter.

Men i rapporten som er utarbeidet av et eksternt selskap for Avinor heter det altså at disse planene er urealistiske. Rapporten har vurdert utvidelse i begge retninger av dagens rullebane, men ifølge Wathne nytter ikke noe av dette.

— På grunn av terrenget, vil det ikke nytte å utvide rullebanen. Stigningen nordover blir for kraftig uansett. Og det ville kreve milliardbeløp å gå i gang med å sprenge vekk disse fjelltoppene.

— Var dette kroken på døra for Kjevik som fullverdig flyplass på linje med Sola, Flesland og de andre?

— Bildet er ikke helsvart, men flyplassen ligger jo der den ligger. Topografien må vi bare akseptere. Så det ligger vel i kortene at vi nå må prøve å finne den beste løsningen med de begrensningene som det her pekes på, sier lufthavnsjefen.

Nekter å gi opp

Men de ivrigste forkjemperne for en fullverdig flyplass vil ikke resignere.

— Nei, dette nekter jeg å gi opp. Den rullebanen betyr så mye for Kristiansand at den skal utvides, sier kristiansandsordfører Jan Oddvar Skisland.

— Men ifølge Wathne er konklusjonen klar?

— Det skal veldig mye til at jeg aksepterer en negativ konklusjon. Vi må få en grundig vurdering av alle tenkelige muligheter for forlengelse. Og jeg vil til mandag ta kontakt med Avinor for å få et møte om dette.

Også Agderrådets leder, Laila Øygarden, nekter å gi seg.

Denne rapporten må vi få vurdert av andre kompetente miljøer før vi går videre, sier hun.

vidar.udjus@fvn.no