KRISTIANSAND: Blant målsettingene i Reiselivsplan for Vest-Agder 2000-2004, er å utvikle reiselivsproduktet under profilen Sørlandet og skape et bedre samarbeid mellom aktørene innen reiselivet i landsdelen.«Rådmannen stiller seg spørrende til hvordan det er mulig å utarbeide strategier for utvikling av Sørlandet uten å nevne problemene med samarbeid mellom Agder-fylkene. Såvidt rådmannen kan se, er ikke Aust-Agder nevnt med ett ord i planen», heter det i rådmannens kommentar til forslaget, som ligger på formannskapets bord i neste uke.«Burde ikke målsettingen være en felles strategi for utviklingen av reiselivsnæringen på hele Sørlandet? Såvidt rådmannen kan se, reflekterer overhode ikke planen på denne problemstillingen», skriver rådmannen.Sammensurium

Planens avsnitt om sterke og svake sider ved reiselivet i Vest-Agder, får også hard medfart av rådmannen, fordi han mener fremstillingen er for unyansert.«Reiselivsnæringens sterke og svake sider er i planen definert under ett. Tilsvarende er det definert strategier for en samlet reiselivsnæring i Vest-Agder. Da reiselivsnæringen i de ulike regionene i fylket åpenbart har forskjellige sterke og svake sider, bør sterke og svake sider defineres for hver av de tre regionene, eventuelt også med en differensiering i forhold til kyst og innland», skriver rådmannen.De tre regionene han henviser til, er Knutepunkt Sør-kommunene (Destinasjon Sørlandet), Mandal og vestfylket.«Først når en differensiering foreligger, kan det etter rådmannens oppfatning utarbeides strategier for de ulike regioner», heter det i rådmannens uttalelse.Kristiansands rolle

Kristiansand er nevnt som et eget punkt under sterke sider i planen, og omtales som et naturlig tyngdepunkt for hele Sørlandet og en motor for næringsutvikling i fylket. Det heter videre at Kristiansand vil ha en sentral rolle i utviklingen av reiselivet i Vest-Agder.«Rådmannen er enig i en slik definisjon, og er derfor spørrende til at Kristiansand ikke på noe som helst punkt er nevnt i strategidelen. Det savnes her også en strategi for hvordan Kristiansand skal utvikles i tråd med målsettingen om å være en mer sentral aktør i det nasjonale kurs— og konferansemarkedet», skiver rådmannen i sin kommentar.Savner fakta

Rådmannen er enig i at planen satser på natur, miljø, og kulturattraksjoner som konkurransefaktorer for å kunne utvikle reiselivsprodukter under profilen Sørlandet.«Rådmannen savner imidlertid faktaopplysninger på dette området, og en differensiering i forhold til målgrupper og hva som tilbys. Hvilke kunder har man i dag, og hva etterspør disse? Det bør etter rådmannens oppfatning være slike faktaopplysninger som er utgangspunktet for den videre satsing på utvikling av reiselivsprodukter», skriver rådmannen.Han påpeker at en av forutsetningene for å utvikle eksisterende eller nye reiselivsprodukter, er tilgjengelighet.«På bakgrunn av signaler rådmannen har fått fra reiselivsnæringen, er åpningstider i dag et problem, hvor det bør gjøres noe. Denne utfordringen bør reiselivsplanen ta fatt i», heter det i rådmannens kommentar.Mangler oversikt

Planen har som mål å utvikle et bedre samarbeid mellom aktørene innen reiselivsnæringen på Sørlandet. Rådmannen mener det er en forutsetning å kjenne til hvilke samarbeidsorganer og reiselivsaktører som finnes for å få dette til, men en slik oversikt er ikke med i planen.Rådmannen etterlyser også en rolleavklaring som i grove trekk viser hvem som gjør hva, for han mener det er helt avgjørende for at planen skal kunne bli et styringsverktøy for reiselivsindustrien.