KRISTIANSAND: — Det er fritt fram for enhver å starte ny avis i Kristiansand. Markedet ligger helt åpent, og Fædrelandsvennen har godt av konkurranse, og det blir meningsløst å si at Fædrelandsvennens monopolposisjon står i veien, doserte Kåre Valebrokk for Markedsføringsforeningens medlemmer i Kristiansand i går morges.Der ga han foreningens medlemmer en malerisk innføring i de elementære sider ved avisdrift og avisøkonomi. Ikke minst den at det påløper betydelige kostnader før man får inntektene fra den første abonnenten. Og utgiftene fortsetter å renne i strie strømmer, inntil man eventuelt når punktet der inntektene balanserer mot kostnadene.- Det er initiativtakerne som må berede grunnen for det nye, ikke minst ved å satse på kvalitet fra dag én. For skal man hoppe over elven må man gjøre det i ett byks, det nytter ikke å gjøre det i to, sier Valebrokk.Den berømte kristiansander, som har god greie på avisøkonomi, og har vist det ved å forvandle Dagens Næringsliv til en pengemaskin, mener at 15 millioner i potten er for lite hvis man vil dra igang en ny avis. Også i Kristiansand. Minst 25, sier han.- Når investorene trakk seg, så nytter det ikke å skylde på Fædrelandsvennen. Det er meningsløst å si at prosjektet ble lagt bort fordi man var redd for kritikk fra storebror, eller at man fryktet å bli spiddet av Finn Holmer-Hoven og hans drabanter dersom prosjektet hadde mislyktes.Valebrokk fortalte også de frammøtte at Fædrelandsvennen heller ikke har noe monopol. Avisen møter konkurranse fra alle hold, fra riksaviser og lokale medier. Og slipper ikke unna den konkurransen ved å bli morgenavis.- Fædrelandsvennens største problem er at der er for få sørlendinger, sier den utflyttede. Vekstmulighetene innenfor eget område er begrenset. På samme måte som Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Adresseavisen liksom har spist opp sitt vekstpotensiale ved høy dekningsgrad.Men det er ikke til hinder for at andre kan prøve seg - hvis de kan og vil. Og Valebrokk mener Fædrelandsvennen vil ha sabla godt av konkurranse i Kristiansand, og håper at noen prøver å satse på nytt.Som påtroppende TV2-sjef ga han også et gløtt inn i de endringer som vil komme i fjernsynsmediet i tiden fremover. Foruten nyheter og såpe, kommer TV2 med spesialprogrammer siktet inn mot avgrensede interesseområder - som data, bil, båt, mat, frimerker, etc...- For å holde på og trekke nye seergrupper, og huke annonser. Men du verden, vi blir ikke alene. Her blir det tøff konkurranse.