MANDAL: — Etter at vi fikk et nytt kaianlegg har ryktet spredd seg til båtfolket langs hele kysten, forteller driftsansvarlig for havna, Christian Øvervoll, i Mandal Parkering som drifter gjestehavnene i sentrum av byen.På forespørsel fra Fædrelandsvennen anslår han at økningen til og med 16. juli er på 20 prosent i forhold til i fjor, som var et rekordår. Bare den ene automaten ved havna har på to juliuker tatt inn 45.000 kroner. Det er nesten like mye som Kastellgata-havna tok inn for fire år siden gjennom en hel sommer. Da la båteierne igjen 50.000 kroner. Havneavgiften kan også betales manuelt.- Det gjenstår jo fortsatt å se om økningen holder seg ut sesongen, men alt tyder på det, sier Øvervoll.Havneforholdene for gjestebåter har i flere år vært et smertens barn. Det har vært gjort flere forsøk på å utvide havna i Kastellgata, men kompliserte eierforhold langs elva har blant annet stanset dette.- Derfor var denne løsningen veldig bra, synes turistsjef Heidi Sørvig, etter at det ble satt ut to flytebrygger med plass til til sammen 40 båter.Også fra sitt ståsted fra turistkontoret registrerer hun at båttilstrømningen til byen er økende.- Jeg har hele tiden hevdet at en slik utvidelse vil føre til en økning i trafikken. Potensialet har vært stort, noe båttrafikken til byen har vist til tross for begrensede havnemuligheter tidligere, sier Sørvig.Turistkontoret har fått mange positive tilbakemeldinger fra båtturistene, som er godt fornøyd med tilbudet. Ingen klager heller på prisene, som er godt sammenlignbare med andre havner. Det viser pristester som er gjort.Sørvig tror grunnen til at Mandal er en så attraktiv by å komme til blant annet er at sentrum er så kompakt.- Ved å fortøye her i havna, er alt i umiddelbart nærhet. Både butikker, restauranter, strendene og hva man ellers søker, sier Sørvig, som stadig hører at Mandal har en så spennende atmosfære at folk vil tilbake hit.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no