LILLESAND: Egentlig syntes Heidi Vidvei Larsen at det var litt urettferdig at venninnen fra Randesund fikk begynne på skolen alt på mandag. Selv måtte hun vente til torsdagen. Men med ti år foran seg i grunnskolen i Høvåg tar hun nok igjen forspranget.Heidi har vært veldig bestemt på hvilken ransel hun ville ha, forteller mamma Turid. Fargen er rosa. Godt matchende til regnjakka som måtte på første dagen. For det bare høljet ned. En lett stresset rektor Espen Lange løp rundt med våt skjorte og endret poster i åpningsprogrammet. Men skolestart ble det. På en skole som er kjent for spennende pedagogikk og som er en av landets få demonstrasjonsskoler. Mamma Turid Vidvei har alt to unger på skolen. Og kan ikke rose den nok.— De er utrolig flinke her. En stabil og entusiastisk stab. Prosjektbasert undervisning har fått elevene mer interesserte. Ungene får god trening i å opptre når de skal presentere oppgavene, sier Turid. Rektor Espen kunne ønske 249 elever velkommen i går - til en skoletilværelse som er temmelig annerledes fra den de fleste i foreldregenerasjonen hadde. Katetre og pulter på rekke og rad ser du knapt lenger.Her er noen av forandringene:Videreutviklet leseopplæring på småskoletrinnet.Utvidet ordning med fellesmåltid på mellomtrinnet.Aktivitetsopplegg for mellomtrinnet med en fysisk aktivitet hver dag.Den prosjektbaserte undervisningen på ungdomstrinnet fortsetter.- For de yngste er endringene mer av kosmetisk art, som at vi sier trinn i stedet for klasse. Begrepet klassestyrer forsvinner, og det blir flere kontaktlærere enn klassestyrere. Et trinn med 25 elever vil ha to kontaktlærere, forklarer Lange.Flere aviser har pekt på at oppløsning av klasser og overgang til grupper kan skape mindre tilhørighet og utrygge barn.På Høvåg skole er imidlertid trivselen stor. Undersøkelser blant elever og foreldre viser stor tilfredshet, både over pedagogikken og forholdene på skolen.I Høvåg lover alle å være snille med hverandre. Og det skjer skriftlig, ved å undertegne en høytidelig kontrakt. Kanskje en idé for resten av samfunnet også?