I fjor ble det brukt 9700 tonn salt på veien i Vest-Agder. 7500 tonn mer salt enn i 2008.

— Saltet gir falsk trygghet på veiene. Miljøet taper; grunnvann, jordsmonn og vegetasjon skades. I tillegg ruster bilene, sier gruppeleder Hans Petter Horve i Miljøpartiet De Grønne i Kristiansand.

I fjor ble det brukt 9700 tonn salt på veien i Vest-Agder. 7500 tonn mer salt enn i 2008.

Nå ber han ordfører Arvid Grundekjøn i en interpellasjon i bystyret om å følge andre kommuner som vil redusere bruken av veisalting.

Mye salt

Bruk av salt på norske veier har eksplodert. Miljødirektoratet har beregnet at saltbruken er tredoblet fra 70.000 tonn til 210.000 tonn siden 90-tallet.

Hans Petter Horve mener tallene Statens Vegvesen har for Vest-Agder viser en bekymringsfull utvikling når det gjelder saltmengden som brukes.

— I fjor vinter gikk det med totalt 9700 tonn med salt på veiene i fylket, 7500 tonn mer enn vinteren 2008. For perioden 2007 til og med 2013 er det strødd 60000 tonn salt på veiene i Vest-Agder, skriver Horve i interpellasjonen.

Ser til Trondheim

Horve har først og fremst sett til Trondheim, der alle partiene fra ytterste høyre til ytterste venstre har gått sammen om å begrense veisalting.

— Jeg tror vi kan gjøre som de har gjort i Trondheim, sier Horve og utfordrer ordføreren på deres forsøk.

— De har redusert salting på kommunale veier, og begrenser salting til tilfeller når det er nødvendig for trafikksikkerhet og fremkommelighet. Samtidig er det viktig å bruke alternativer til salting, for eksempel sand i forskjellige kombinasjoner, sier Horve.

— I tillegg må vi får til et samarbeid med Statens vegvesen som har ansvaret for hovedveiene, slik at vi får en bevissthet i forhold til veisalting også der det monner mest, sier Horve.

Færre ulykker

— Hva med trafikksikkerheten?

— Tidligere trodde man at saltingen reduserte ulykkene drastisk. Men den siste rapporten fra Transportøkonomisk institutt (Tøi) viser at disse talene er betydelig lavere enn man før har trodd, sier Horve.

Tidligere skal veivesenet ha operert med en reduksjon i andelen ulykker med hele 28 prosent som følge av veisalting. Rapporten fra Tøi reduserer dette tallet til mellom fem og ti prosent. Blant annet fordi salting også skaper problemer.

— Salting skaper altså en falsk trygghet, påpeker Horve.

Miljøet først

Horve legger imidlertid størst vekt på miljøskadene ved salting. Miljødirektoratet har tidligere i år påpekt at veisaltingen er blitt så omfattende og miljøskadene så store at saltingen kan stride mot forurensningsloven.

— Før var fokus på skadene bilene fikk med rust. Frp har lenge hatt fokus på saltingen på grunn av det. Miljøpartiet De Grønne er mer opptatt av ødeleggelsene på grunnvann, vegetasjon og jordsmonnet. Når det finnes andre alternativer må vi bruke dem, sier Horve.