Det synes miljøvernsjef Øystein Holvik er positivt. Men han ser også betenkelige sider ved den sterke økningen i antall elbiler. Spesielt dersom folk forlater bussen eller setter fra seg sykkelen til fordel for elbilen.

— Også elbilene fyller opp på veiene og på parkeringsplassene. I Oslo er de i ferd med å bli et problem i kollektivfeltene, minner miljøvernsjefen om.

Sterk økning

Kjøretøystatistikken fra Statens Vegvesen viser at det ved årskiftet var registrert 436 elbiler i Kristiansand, mot for eksempel 250 i Drammen, en by på størrelse med Kristiansand. Og antallet vil øke solid gjennom vinteren. Mange forhandlere gikk inn i det nye året med mange bestilte biler som skal leveres de første månedene av 2014. Kristiansand puster også storebror i vest, Stavanger, i nakken, som bare ligger 40-50 elbiler foran på registreringsstatistikken. Det voldsomme salget av Nissan Leaf har åpenbart slått ut på totaltallene for elbiler i Kristiansand.

Konkurrent

Miljøvernsjefen synes det har vært en riktig politikk av staten å legge forholdene svært godt til rette for elbilene.— Det betyr at vi lokalt må få opp flere hurtigladestasjoner, sier Holvik, som også oppfordrer bedrifter til å installere konvensjonelle ladepunkter for ansattes biler.

Men for miljøvernsjefen er det viktig å holde et høyt antall brukere både på buss og på sykkel.

— Dersom folk med en privatbil fra før kjøper seg en elbil i tillegg og slutter å bruke bussen, da er jo elbilen blitt en konkurrent til den form for transport vi ønsker mer av i Kristiansand, minner Holvik om.

Derimot synes han det er bra om folk bytter ut en bil nummer to i familien med en elbil. Eller aller helst en el-sykkel eller en vanlig sykkel.

— Mange flere med overkommelig avstand til jobben burde bytte ut bil med sykkel, mener Holvik.

Batteriproduksjonen

Han minner også om at det finnes sider ved elbilen som ikke er like miljøvennlige. Det gjelder for eksempel produksjon av batteriene.

— Batteriproduksjon er en ressurskrevende prosess, sier Holvik. Han viser til at dersom en regner 150.000 kilometer kjøring på batteripakken, blir gjennomsnittlig CO2-utslipp basert på produksjon av batteriene 30 milligram CO2 per kilometer.

— Et lavt tall sammenliknet med biler som går på fossilt brennstoff, men likevel et visst utslipp, sier Holvik. Og jo større rekkevidde batteripakken skal ha, jo mindre miljøvennlig blir batteriene sett ut fra produksjonen.

Flere elbiler

— Det burde innebære at miljøbevisste folk bør være bevisst på hva slags elbil de kjøper, sier miljøvernsjefen, som er svært tydelig på at Kristiansand kommune bør øke antall elbiler vesentlig.

— Vi skal snart ut med en større anbudskonkurranse på nye biler. Det gir oss muligheten til å øke antallet, sier Holvik. Han mener at ikke minst omsorgstjenesten der hjemmehjelpere og hjemmesykepleiere ofte kjører korte strekninger ligger til rette for økt bruk av elbiler.

— Og miljøvernsjefen selv?

— Vil tro at vår neste bil blir en hybrid. Eller kanskje heller en såkalt plug-in hybrid. Sistnevnte biltype gjør at vi fortsatt kan klare oss med én bil. Og det er en biltype som bør få fordeler på linje med fullelektriske biler, sier miljøvernsjefen i Kristiansand.