KRISTIANSAND: Kristiansand kommune har gått gjennom en rekke tiltak for å se om de kan finne alternative tiltak til rushtidsavgiften.

Konklusjonen er dårlig nytt for de som vil bli kvitt avgiften. Positive tiltak som kunne gitt effekt er nemlig for dyre å gjennomføre.

— Positive tiltak som å forbedre busstilbudet koster mye penger, og midlene vi har til dette er allerede disponert, så det gjør ikke dette så enkelt, sier Øystein Holvik, miljøvernsjef i Kristiansand.

Alternativer

Både Høyre, KrF og Frp vil ha avgiften bort, og et flertall i bystyret har bedt om at Kristiansand kommune utreder alternativer til rushtiden.

Den utredningen er nå klar:

• Kommunen kan bli mer restriktive når det gjelder parkering, men dette kan svekke Kvadraturen ytterligere. I Sørlandsparken er en slik avgift lite aktuell.

• Busstilbudet må bli betydelig bedre for at det skal ha noen effekt. Det har ikke kommunen penger til.

• Det er mulig å få flere til å sykle, men effekten er størst i sommerhalvåret. Det er også usikkert om satsingen har effekt uten at det samtidig blir innført tiltak mot privatbil.

• Kommunen kan prioritere buss og biler med flere passasjerer på noen veier. Dette er likevel et kontroversielt virkemiddel.

Høyere satser

Kommunens gjennomgang viser at det bare er ett virkemiddel som vil ha samme effekt som å øke rushtidsavgiften, nemlig å øke bomsatsene flatt.

Også motstandere av avgiften sier nå at avgiften etter all sannsynlighet blir stående.

— Jeg skulle ønske at vi klarte å fjerne avgiften, men jeg er skeptisk til om vi klarer å finne alternativer, sier Grete Kvellands Skaara, leder i byutviklingsstyret og gruppeleder for KrF.

Hun sier at det ikke har vært diskutert å fjerne rushtidsavgiften og i stedet øke bompengene flatt.

Gruppeleder i Ap, Mette Gundersen, sier at ingen bør være overrasket over at de ikke slipper unna avgiften.

— Vi gjorde denne øvelsen før vi gikk inn for rushtidsavgiften, men kom heller ikke opp med noen forslag som ville gi bedre effekt, så dette var som forventet. Dette burde Høyre skjønt for lenge siden og ikke gått så knallhardt ut i valgkampen og sagt at de ville fjerne avgiften, sier hun.

Vekst

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sa tirsdag til Fædrelandsvennen at regjeringen ikke vil være opptatt av virkemidler, så lenge de når målet om ingen vekst i biltrafikken.

Trafikktall viser at det er vanskelig å få til selv hvis rushtidsavgiften blir stående. I fjor gikk trafikken ned med kun 0,7 prosent og økte noe på slutten av året